گروەهای نیابتی سپاه که بە اعضای خود نیز رحم نمیکنند

جمعه, 20ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

shabi.jpgتروسکە صادقی:

وقتی گروەهای نیابتی جمهوری اسلامی در منطقە بە اعضای وفادر خود نیز رحم نمیکنند؛ همە میدانیم حشدالشعبی یکی از همین سازمان هاست، نخست وزیر السودانی چند ماە پس از بە قدرت رسیدن با حمایت همین گروەها و سازمان ها بودجەای کلان در قانون بودجە سە سال آیندە این کشور بە حشدالشعبی اختصاص داد. (گزارش و جزئیات کامل در یوتیوب هست)

حتی بە این سازمان زمین های حساس مناطق مرزی عراق با عربستان سعودی دادە شد. حتی شرکتی بە نام المهندس با دەها میلیون دلار با امضای شخص نخست وزیر مجوز کار گرفت اما اینجا اعترافات و زجەهای هواداران این سازمان را ببینید.

کسانی کە ترس را کنار گذاشتە وعملا در خیابانها فریاد میزنند کە حشدالشعبی در حال فساد است و بودجە و رتبەهای بالایی برای فرزندان و اقوام رهبران و افراد درجە یک اختصاص دادە. این اظهارات میثم الزیدی فرمانده لشکر رزمی العباس در حشد عتبات است (حشد عتبات با حشد ولایی یعنی حشدالشعبی متفاوت است).

الزیدی در یک کنفرانس با حضور نیروهای نظامی رسما فاش کردە کە «حشد الشعبی با گستردگی اقدام بە انتصاب هنرمندان، فعالان، فرزندان قضات، فرزندان مدیران بانک ها و… با جایگزینی نام مجروحین و حتی کشتەهای خود این سازمان کردە». این اولین بار نیست کە حشدالشعبی متهم بە فساد میشود.

 

بارها نیروهای این سازمان کە زخمی شدەاند یا خانوادە برخی کشتەها کە نیازمند پول بودە و باید از حقوق خود در این سازمان بهرەمند میشدند از این مسئلە شکایت کردەاند.

فروختن سمت ارتباط مستقیمی با گزارشهایی دارد کە سال گذشتە در این کشور منتشر شد و نشان میداد تعداد نیروهای حشد بە یکبارە دو برابر شدە است. اما همە اینها بە کنار، در گفتگویی کە با یک مقام امنیتی بلند پایە در اقلیم کردستان داشتم از وی در رابطە با تاثیر گزاری حملات آمریکا بە نیروهای حشد سوال پرسیدم، بە باور این فرد «قصد آمریکا تضعیف کردن و رساندن ضربات سنگین بە این سازمان است». حشدالشعبی در حال حاضر در اقلیم کردستان عراق، در مناطق سنی نشین و در اکثریت شهرهای جنوبی منفور و بدنام شدە.

این سازمان اعتبار خود را با نزدیک شدن بی اندازە بە جمهوری اسلامی در چند سال گذشتە و خصوصا پس از تصرف مناطق سنی نشین در راستای کمک بە پروژە هلال شیعی و اتصال عراق بە سوریە از دست داد. حالا آمریکا در واقع گروهی را هدف قرار میدهد کە بخشی از نیروهای تحت امر و نظارت فرماندە کل قوا در عراق تعریف کردەاند. برای غرب دیگر این گروەها نیروهای دولتی نیستند و ضربە زدن بە آنها هیچ گونە لطمەای بە واشنگتن وارد نمیکند و اساسا پیامیست بە نخست وزیر کە تکلیف حشد و زیر مجموعەهای آن را مشخص کند.

رسانەهای عراقی اکنون در حال برجستە کردن نکتە مهمی از اعتراضات شب گذشتە هواداران حشدالشعبی در اطراف منطقە سبز هستند، افرادی کە تا دیروز علیە مقتدی صدر بودند حالا اسم وی را فریاد میزنند. و ناظران خشمگینی کە میپرسند چرا ایران در حال قربانی کردن عراق بە نفع خود است.

 

این تصاویر را رسانەهای گروەهای مسلح هرگز منتشر نکردند. از این پس احتمالا دیگر نە عراق برای فرماندهان این سازمان امن خواهد بود و نە هواداران و نیروهایشان جسارت پیوستن یا حمایت آشکار از این سازمان را همانند قبل خواهند داشت.

***

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.