تامین گاز خانگی با خسارت به صنعت؛ گاز صنایع فولادی تا ۵۰ درصد کاهش یافت

سه شنبه, 24ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

ادعاهای دولت جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تامین بدون مشکل گاز در زمستان توسط صنایع مختلف زیر سوال رفته و در تازه‌ترین مورد نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران از کاهش تا ۵۰ درصدی گاز تحویلی به صنایع فولادی و متحمل شدن زیان‌های هنگفت خبر داده است.

امین ابراهیمی، به خبرگزاری «ایلنا» گفته است که واحدهای فولادی جدید در حالی وارد مدار تولید می‌شوند که در تامین گاز و برق واحدهای پیشین نیز مشکل وجود دارد و این یک رفتار متناقض است.

این مقام صنفی تاکید کرده است با توجه به ناترازی‌های موجود و مشکلات فراوان نباید هیچ مجوز جدیدی برای احداث واحد فولادی صادر شود اما در سال جاری از واحدهای جدید بهره‌برداری شده است.

در کنار این بی‌توجهی به تامین خوراک و نیاز صنایع، هاشم اورعی، رئیس اتحادیه انجمن‌های علمی انرژی ایران، روز دوشنبه ۱۱ دی‌ ماه، در اظهار نظری هشدارآمیز گفت: «اگر سرمایه گذاری لازم صورت نگیرد از ۱۴۰۴، هر سال یک فاز پارس جنوبی را از دست می‌دهیم.»

وب‌سایت «اقتصاد آنلاین» نیز ۱۳ دی ماه در گزارشی ضمن تایید بحران گاز صنایع از بحران جدیدی رونمایی کرد و نوشت: «در شرایطی که بخش معدن و فولاد ایران طی چند سال گذشته با بحران کمبود برق و گاز روبرو بوده، حالا نگرانی‌ها برای کمبود آب هم برای تولید محصولات زنجیره فولاد شدت گرفته و به نظر می‌رسد تولیدکنندگان صنایع معدنی با چالش‌های زیادی در تابستان سال آینده روبرو باشند.»

خسارات وارد شده به این حوزه در حالی است که بر اساس آمارها صنایع فولادی در کشور حدود ۳۰ درصد از تولید خالص ملی را در اختیار دارند.

وب‌سایت «اکو ایران» ۱۴ دی ماه در گزارشی در این مورد نوشت: در تابستان گذشته، صنایع فولادی به دلیل قطع برق متحمل زیان ۲ میلیارد دلاری شدند.

مهرماه سال جاری نایب‌رئیس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران زیان صنایع از قطعی برق را ۶ میلیارد دلار اعلام کرد.

به باور کارشناسان اقتصادی، ناترازی در حوزه انرژی ناشی از بی‌توجهی جمهوری اسلامی به توسعه پایدار و نگاه مصرفی به منابع است.

به ادعای وزیر نفت جمهوری اسلامی در حال حاضر ایران در مجموع ذخایر نفت و گاز در دنیا رتبه اول را دارد. طبق اطلاعات سال ۲۰۲۱ وزارت انرژی آمریکا، ایران در ذخایر گازی پس از روسیه، رتبه دوم و در ذخایر نفتی پس از ونزوئلا و عربستان رتبه سوم را دارد.

با این وجود به دلیل مدیریت ناکارآمد و ناتوانی در جذب سرمایه برای بهینه‌سازی منابع، ایران هر ساله با بحران تامین گاز روبه‌رو است.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.