انتقال روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده «فردای اقتصاد» به بازداشتگاه پلیس؛ هرانا: از دسترسی به وکیل محروم‌اند

سه شنبه, 24ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

یک نهاد حقوق بشری اعلام کرد مقامات جمهوری اسلامی چهار روزنامه‌نگار بازداشت‌شده رسانه «فردای اقتصاد» را به بازداشتگاه پلیس آگاهی تهران انتقال داده‌اند.

به گزارش هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، در روز سه‌شنبه ۲۴ بهمن، مهرداد عسگری، نیکان خبازی، علی تسنیمی، و بهزاد بهمن‌نژاد، چهار تن از روزنامه‌نگاران بازداشت‌شده «فردای اقتصاد» که پس از چهار روز بازداشت گروهی در ساختمان تحریریه، جمعه ۲۰ بهمن توسط مقامات حکومتی به مکانی نامعلوم منتقل شده بودند، به بازداشتگاه پلیس آگاهی تهران معروف به آگاهی شاپور برده شده‌اند.

بر اساس این گزارش، این افراد دوشنبه ۲۳ بهمن دوباره از آگاهی شاپور برای «بازجویی مجدد» به ساختمان این رسانه بازگردانده شدند و نیروهای اطلاعاتی «پس از تفتیش محل» آنها را به همان بازداشتگاه بازگرداندند.

در گزارش هرانا بر اساس اطلاعات دریافتی تأکید شده که «این افراد کماکان از دسترسی به وکیل محروم هستند» و مقامات مسئول در پیگیری خانواده‌هایشان، «از ارایه پاسخی روشن در خصوص آخرین وضعیت پرونده آنها خودداری می‌کنند.»

بنا بر گزارش‌های پیشین، در پی حمله ۱۶ بهمن مأموران اطلاعاتی جمهوری اسلامی به تحریریه «فردای اقتصاد» که رسانه‌ای تصویری است، مقامات حکومتی ضمن توقیف اموال روزنامه‌نگاران، برای ساعاتی از خروج آنها از ساختمان جلوگیری کردند.

پس از آن گزارش بازداشت مهدی افشارنیک، روزنامه‌نگار باسابقه مخابره شد؛ خبری که رسانه «اعتمادآنلاین»‌ آن را «احتمالا» مربوط به چهارشنبه ۱۱ بهمن اعلام کرد.

خبرگزاری میزان، رسانه وابسته به قوه قضاییه، در واکنش به خبر بازداشت مهدی افشار نیک مدعی شده که «هیچ اتهام رسانه‌ای و خبری در این پرونده» وجود ندارد و بازداشت «یک خبرنگار سابق اقتصادی» و «بازرسی دفتر کار یک سایت خبری» که خبرهای اقتصادی منتشر می‌کند با «دلایل کاملا مغایر با فعالیت خبرنگاری و رسانه‌ای صورت گرفته است.»

جمهوری اسلامی سابقه بازداشت گروهی و برخورد با فعالان رسانه‌ای را در کارنامه خود دارد. پس از اعتراضات سراسری سال ۱۴۰۱ در واکنش به کشته شدن مهسا امینی در بازداشت «گشت ارشاد»، برخورد جمهوری اسلامی با فعالان رسانه‌ای بیشتر شده است.

از وضعیت بحرانی معیشت در ایران و فشارهای اقتصادی و اجتماعی به‌عنوان عوامل شروع دور جدید اعتراضات نام برده می‌شود و نهادهای اطلاعاتی به روش‌های مختلف برای مدیریت شرایط تلاش می‌کنند.

یک روزنامه‌نگار داخل ایران پیشتر به صدای آمریکا گفته، «با این سرعت گسترش فقر»، شرایط درست شبیه به «وضعیت شوروی در سال‌های نزدیک به فروپاشی» شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.