گوگل: جمهوری اسلامی با حملات سایبری در پی تضعیف حمایت بین‌المللی از جنگ اسرائیل است

پنجشنبه, 26ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

شرکت گوگل با انتشار گزارشی اعلام کرد جمهوری اسلامی با انجام حملات سایبری به اسرائیل در پی آن است تا حمایت‌های داخلی و بین‌المللی را از جنگ این کشور کاهش دهد.

این گزارش که از سوی گروه تحلیل تهدیدات گوگل تهیه شده به بررسی عرصه سایبری جنگ جاری بین اسرائیل و حماس و نقش پررنگ هکرهای حکومتی ایران در آن پرداخته است.

نویسندگان این گزارش می‌گویند جمهوری اسلامی در شش ماهه منتهی به حمله گروه حماس به خاک اسرائیل مسئول حدود ۸۰ درصد از کل حملات فیشینگ حکومتی علیه شهروندان این کشور بوده است. پس از آغاز جنگ نیز تلاش گروه‌های هکری وابسته به ایران بر اهدافی مانند کاهش حمایت از جنگ، تضعیف روحیه شهروندان اسرائیلی و کاهش اعتماد آن‌ها به نهادهای ملی متمرکز شده است.

هک و افشاسازی اطلاعات و همچنین عملیات اطلاعاتی از شیوه‌های این گروه‌ها برای رسیدن به این اهداف به شمار می‌روند.

محققان گوگل تاکید کرده‌اند حملات فعلی ایران علیه اسرائیل همسو با تلاش‌های سایبری دیرینه‌ای است که جمهوری اسلامی برای هدف قرار دادن کشورهای غربی انجام می‌دهد. نمونه‌ای اخیر از این تلاش‌ها، حمله یک گروه وابسته به سپاه پاسداران به زیرساخت تصفیه آب ایالت پنسیلوانیا بوده است که در نهایت به شناسایی و تحریم آن‌ها از سوی ایالات متحده منجر شد.


گزارش گوگل همچنین نشان می‌دهد گروه‌های هکری وابسته به حماس قابلیت‌های سایبری خود را پس از آغاز جنگ گسترش داده‌اند. اجرای یک کارزار پیچیده مهندسی اجتماعی برای ارسال بدافزار به اهداف رده‌بالای اسرائیلی از جمله این پیشرفت‌ها به حساب می‌آید.


با این وجود تعداد حملات این گروه‌ها نسبت به گذشته افزایش قابل توجهی نداشته است.

گوگل در گزارش خود تاکید می‌کند گروه حماس در شروع حمله به اسرائیل عمدا عملیات سایبری را چاشنی حملات میدانی خود نکرده است. یکی از دلایل احتمالی این تصمیم، خطرات امنیتی عملیاتی ناشی از همزمانی این عملیات عنوان شده است.

محققان این شرکت همچنین یادآور شده‌اند نبرد سایبری فعلی اسرائیل و حماس در مقایسه با جنگ روسیه و اوکراین تفاوت‌های بسیاری دارد. به گفته آن‌ها حماس برخلاف روسیه تغییری در روند حملات سایبری خود پیش از آغاز جنگ علیه اسرائیل انجام نداد.

علاوه بر این تاکنون هیچ نشانه‌ای از ترکیب حملات سایبری با نبردهای فیزیکی در استراتژی حماس دیده نشده است. این در حالی است که گروه‌های هکری روسی پیش از آغاز برخی حمله‌های موشکی، عملیات سایبری هماهنگی را علیه اهداف اوکراینی ترتیب می‌دهند.

کارشناسان سایبری گوگل پیش‌بینی می‌کنند گروه‌های هکری وابسته به ایران در ادامه سال ۲۰۲۴ حملات مخرب خود را ادامه خواهند داد. آن‌ها همچنین خاطرنشان کرده‌اند در صورت تشدید درگیری‌های منطقه‌ای از جمله حمله به مواضع گروه‌های نیابتی ایران در لبنان و یمن، ابعاد حملات سایبری نیز افزایش پیدا خواهد کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.