دانشگاه‌های غربی در تحقیقات فناوری پهپادها با دانشگاه شریف همکاری کردند

پنجشنبه, 26ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

سازمان اتحاد علیه ایران هسته‌ای تحقیقی را افشا کرده که در آن پژوهشگران در دانشگاه‌های بریتانیا، استرالیا و آمریکا در ارتباط با فناوری پهپادها با دانشگاه شریف همکاری کردند. گاردین نیز در گزارشی به بررسی ابعاد این همکاری پژوهشی پرداخت.

این تحقیق که در سال ۲۰۲۳ در وبسایت موسسه مهندسان برق و الکترونیک منتشر شده، استفاده از پهپادها را در شبکه‌های بی‌سیم بررسی می‌کند.

دانشگاه‌های ساوت‌همپتون بریتانیا، نیو ساوت ولز استرالیا، هیوستن آمریکا و شریف ایران در این تحقیق مشارکت داشتند.

نهادهای تامین مالی این تحقیق نیز شوراهای تحقیقاتی وابسته به اتحادیه اروپا و دولت‌های بریتانیا و استرالیا هستند.

یک کارشناس امنیتی به گاردین گفت این تحقیق به طور مستقیم کاربردهای نظامی داشته و یک کارشناس امنیتی دیگر نیز ماهیت آن را بسیار خطرناک خواند.

گاردین در گزارش خود خاطرنشان کرد در این تحقیق هیچ شواهدی مبنی بر اینکه این تحقیق با تحریم‌ها در تضاد است یا قانونی را نقض کرده، پیدا نکرده است.

یک کارشناس امنیتی با اشاره به ارتباط مستقیم فناوری مورد تحقیق با کاربردهای نظامی گفت این فناوری باعث می‌شود اگر نیروهای دشمن اختلال سیگنال ایجاد کردند، بتوان یک کانال ارتباطی جدید ایجاد کرد. او گفت این توانایی به طور مستقیم به جنگ‌های پهپادی کنونی در اوکراین مرتبط است.

یک کارشناس امنیتی دیگر به گاردین گفت با توجه به ماهیت «بسیار خطرناک» این تحقیق، به نفع هیچ دانشگاهی نیست که در چنین پروژه‌هایی شرکت کند.

دانشگاه شریف تحت تحریم‌های مالی بریتانیا و اتحادیه اروپا قرار دارد. طبق گزارشی که موسسه واشینگتن در اردیبهشت ۱۴۰۱ منتشر کرد، بخشی از سرعت پیشرفت برنامه پهپادی جمهوری اسلامی به دلیل حمایت دانشگاه شریف بوده است.

دنیل راس، مدیر پژوهشی اتحاد علیه ایران هسته‌ای به گاردین گفت جمهوری اسلامی برای تقویت اولویت‌های امنیتی خود، به صورت استراتژیک از دانش دانشگاه‌های داخلی و خارجی استفاده می‌کند.

در خرداد ماه نیز، جوییش کرونیکل در گزارشی اختصاصی بر طبق یافته‌های این نشریه، به همکاری دانشگاه‌های بریتانیا با رژیم جمهوری اسلامی در توسعه فن‌آوری‌هایی پرداخت که می‌تواند در ساخت پهپاد و جت جنگی استفاده شود.

دست‌کم ۱۱ دانشگاه در بریتانیا از جمله دانشگاه کمبریج و ایمپریال کالج لندن، در این تحقیقات مشارکت داشته‌اند.

در سال‌های اخیر، دولت‌های مختلف جهان برای جلوگیری از همکاری‌های دانشگاهی که ممکن است به برنامه‌های جمهوری اسلامی کمک کند، اقدام‌هایی را در پیش گرفته‌اند.

دولت بریتانیا در تابستان ۲۰۲۳ در ارتباط با این اتهام که تعدادی از دانشگاه‌های این کشور در پژوهش درباره پهپادها با همتایان ایرانی خود همکاری کرده‌اند، تحقیق و تفحصی را آغاز کرد.

در دی ماه امسال، دولت کانادا فهرستی از دانشگاه‌‌های ایران، چین و روسیه منتشر کرد که به صورت مستقیم یا غیرمستقیم با نهادهای نظامی و امنیتی این کشورها مرتبط هستند. بنا بر اعلام دولت کانادا، به پژوهش‌گرانی که با این دانشگاه‌ها همکاری کنند، بودجه دولتی اختصاص نخواهد یافت.

هدف این تصمیم برای محافظت از فن‌آوری‌های جدید و پیشرفته عنوان شده است.

نام دانشگاه‌ شریف، انستیتو پاستور ایران، دانشگاه بهشتی، موسسه تحقیقات هوافضا، دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله، موسسه آموزشی و تحقیقاتی صنایع دفاعی، دانشگاه امام حسین، موسسه فیزیک کاربردی، سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران، مرکز تحقیقات انفجار، مرکز مطالعات فیزیک و دانشگاه نیروی هوایی ستاری در این فهرست دیده می‌شود.

طی پنج سال گذشته، استفاده از پهپادهای ساخت ایران در درگیری‌های نظامی در نقاط مختلف جهان، از جمله در اوکراین، عراق و سوریه و دریای سرخ شدت گرفته است.

در اوایل بهمن ماه، در حمله پهپادی شبه‌نظامیان وابسته به ایران به پایگاه نیروهای آمریکا در اردن، سه سرباز آمریکایی کشته و بیش از ۴۰ نیروی دیگر زخمی شدند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.