چند شهروند بهائی در قائم‌شهر به‌دلیل برگزاری کلاس درس خانگی، احضار شدند

شنبه, 28ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

رادیو فردا

مأموران امنیتی در قائم‌شهر پس از حمله به یک جلسه درس خانگی بهائیان، حاضران را احضار کردند.

به گزارش جامعه جهانی بهائى، حدود ۱۵ مأمور حکومتی روز ۲۳ بهمن به خانه یک زن بهائی به نام مریم ذبیحی حمله و ضمن «اهانت» به حاضران در خانه آن‌ها را مورد بازجویی قرار دادند، محل را بازرسی و وسایل الکترونیک و کتاب‌های آن‌ها را ضبط کردند.

بر اساس این گزارش این گروه از جوانان بهائی برای شرکت در یک دوره غیر رسمی دانشگاهی در خانه خانم ذبیحی حضور داشتند.

جمهوری اسلامی از زمان استقرار در ایران، بهائیان را به دلیل باور مذهبی‌شان از تحصیلات دانشگاهی محروم کرده است و بهائیانی را که به‌طور غیر رسمی اقدام به تحصیل یا تدریس کنند، احضار، بازداشت و به مجازات‌های سنگین محکوم می‌کند.

در سال‌های گذشته و در جریان سرکوب‌های سیستماتیک حکومت، نهادهای دولتی شرط ثبت نام بهائیان در دانشگاه را امضای فرمی عنوان کرده‌اند که در آن باورهای دینی خود را انکار کنند.

به گزارش جامعه جهانی بهائى مأموران حکومتی در جریات یورش خشونت‌آمیز به خانه مریم ذبیحی، پسر او را که به رفتار توهین‌آمیز آن‌ها اعتراض کرده بود، مورد ضرب‌وشتم قرار دادند، سپس برای خانم ذبیحی و چهار جوان بهائی حاضر در جلسه احضاریه؜‌هایی صادر کردند تا روز شنبه، ۲۸ بهمن، خود را به مأموران حکومتی معرفی کنند.

سیمین فهندژ، نماینده جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل متحد در ژنو، در واکنش به این حمله «وحشتناک» گفت: «کدام یک غیرقانونی است: سیاست‌گذاری‌ یک دولت که شهروندانش را بر اساس اعتقادات مذهبی؜شان، از تحصیلات عالیه محروم می؜کند، یا جمع شدن با دوستان‌؜تان برای دانش آموختن، زیرا از ورود به دانشگاه؜‌های سراسر کشور ممنوع شده‌؜اید؟»

صفحهٔ اینستاگرامی منتسب به کیوان رحیمیان، ۲۵ بهمن اعلام کرده بود که این مترجم و روان‌شناس بهائی نیز به اتهام «فعالیت آموزشی و یا تبلیغی انحرافی مغایر و یا مخل به شرع مقدس اسلام» به پنج سال حبس و شش سال محرومیت از حقوق اجتماعی و ۵۰ میلیون تومان جریمه نقدی و به اتهام «اجتماع و تبانی» به چهار سال زندان محکوم شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.