هشدار درباره «تنش آبی» در بهار و تابستان ۱۴۰۳، با وجود تداوم بارش‌ها

شنبه, 28ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

وضعیت ذخیره آبی در سد لار، واقع در استان تهران

رادیو فردا

با وجود بارش‌های زمستانه در مناطق مختلف ایران، منابع خبری بر اساس گزارش‌های سازمان‌های رسمی، نسبت به بروز «تنش آبی» در بهار و تابستان پیش رو هشدار می‌دهند.

بر اساس داده‌ها و اطلاعات پهنه‌ای بارش سازمان هواشناسی کشور، مجموع بارش‌های ایران از ابتدای سال آبی (مهر ۱۴۰۲) تا ۱۹ بهمن ۱۴۰۲ از میانگین بلندمدت در همین بازه زمانی کمتر است.

در گزارشی که رسانه‌های ایران بر اساس اطلاعات سازمان هواشناسی منتشر کرده‌اند، ضمن هشدار درباره «تنش شدید آبی» در بیشتر استان‌ها در اواخر بهار و تابستان آمده است که «میزان ذخایر آبی سد‌های کشور تا نیمه بهمن به ۲۰ میلیارد و ۶۲۰ میلیون متر مکعب رسیده است که نسبت به زمان مشابه سال پیش، کاهش دو درصدی نشان می‌دهد.»

این وضعیت در حالی است که چند دوره بارش برف و باران گسترده در مناطق وسیعی از ایران، امیدها به کاهش بحران کم‌آبی در کشور را در بین عموم افزایش یافته است.

با این حال به گزارش فرارو بررسی‌های دقیق نشان می‌دهد که با وجود بارش‌های نسبتاً مناسب در ماه بهمن هم‌چنان ورودی آب به سدها، ۱۶ درصد پایین‌تر از مدت مشابه سال گذشته بوده است.

اعتماد آنلاین هم روز شنبه از افت شدید بارش‌ها در هفت استان کشور در سال آبی جاری خبر داده است.

به گزارش این سایت، بارش‌های هفت استان فارس، هرمزگان، کرمان، بوشهر، خراسان جنوبی، سیستان‌وبلوچستان و یزد کاهشی ۵۰ تا ۸۰ درصدی نسبت به شرایط نرمال داشته‌اند و این استان‌ها رکورددار کم‌بارشی امسال به‌شمار می‌روند.

خبرگزاری‌های داخل ایران نیز روز ۱۹ بهمن نوشته بودند که ذخایر آبی ۱۸ سد کشور، کمتر از ۲۰ درصد است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور هم سوم بهمن گفته بود که در حال حاضر ۳۳۹ شهر ایران در تنش آبی به‌سر می‌برند و نسبت به پارسال این تعداد افزایش یافته است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.