آشفتگی در بازار لاستیک خودرو؛ رواج استفاده از لاستیک «اجاره‌ای» برای معاینه فنی

یکشنبه, 29ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

هم‌زمان با ادامه آشفتگی بازار، گزارش‌ها از اجاره لاستیک خودرو برای دریافت کارت معاینه فنی حکایت دارد.

سایت «روزگار خودرو» روز یک‌شنبه ۲۹ بهمن خبر داد که «وضعیت بازار لاستیک و قیمت‌ها به‌حدی آشفته است که کار به اجاره لاستیک خودرو رسیده است.»

این سایت ضمن انتشار عکس یک آگهی گفته است که اجاره خودرو بیشتر شامل افرادی می‌شود که «به‌دلیل استفاده از لاستیک‌های پهن با مشکل در تعویض پلاک روبه‌رو هستند و برای این منظور لاستیک اجاره می‌کنند.»

شادی ملکی، مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران هم اواخر آبان به اقدام برخی از رانندگان برای اجاره قطعات به منظور دریافت کارت معاینه فنی اعتراض کرده و گفته بود که برخی رانندگان پس از دریافت کارت معاینه فنی، لاستیک اجاره‌ای را تعویض و با لاستیک صاف و نامناسب وارد سفرهای برون‌شهری می‌شوند.

به گفته خانم ملکی برخی شهروندان هم هستند که چند خودرو دارند و لاستیک آن‌ها را جا‌به‌جا می‌کنند و نیازی به اجاره لاستیک ندارند.

بنابر مقررات، مراکز معاینه فنی در ایران نباید برای خودروهای «اسپرت» که دارای لاستیک‌های پهن هستند، هم‌چنین خودروهای دارای لاستیک‌های فرسوده و صاف کارت معاینه فنی صادر کنند.

مدیر عامل ستاد معاینه فنی خودروهای تهران هم‌چنین گفته بود که امکان کنترل بخشی از قطعات خودرو برای مراکز معاینه فنی وجود ندارد و درباره پیامدهای جانی و مالی استفاده از لاستیک‌های فرسوده هشدار داده بود.

در سال‌های گذشته گزارش‌های متعددی از آشفتگی بازار لاستیک خودرو در ایران منتشر شده است. علاوه بر نبود تمامی اقلام مورد نیاز در بازار، شهروندان از قیمت بالا و کیفیت پایین بسیاری از محصولات گله‌مند هستند.

جمال میرزایی، رئیس انجمن صنفی تولیدکنندگان لاستیک، اوایل آذر نیاز بازار لاستیک ایران را سالانه ۲۴ میلیون حلقه عنوان کرده و گفته بود که ۲۱ میلیون حلقه از آن در داخل تولید و سه میلیون حلقه هم از طریق واردات تأمین می‌شود.

به گفته او با توجه به تولید ۱۴ میلیون حلقه لاستیک در هشت ماه نخست سال، مشکلی بابت کمبود این محصول نباید در بازار وجود داشته باشد، اما قیمت‌ها هم‌چنان بالا است.

با وجود سیاست‌های دولت مبنی بر دونرخی کردن قیمت لاستیک و سهمیه‌بندی فروش آن با نرخ دولتی با کارت ملی، بسیاری از کارشناسان، «احتکار» را مهم‌ترین عامل قیمت بالای لاستیک خودرو در ایران عنوان می‌کنند.

از: رادیو فردا

 

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.