در پی شکایت یک نهاد امنیتی؛ روزنامه شرق «مجرم» شناخته شد

دوشنبه, 30ام بهمن, 1402
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

قوه قضاییه جمهوری اسلامی اعلام کرد که روزنامه «شرق» در پی شکایت نهاد امنیتی «پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ» مجرم شناخته شده است.

به گزارش وب‌سایت «خبرآنلاین»، روزنامه شرق چاپ تهران، به اتهام «نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع» در موضوع گزارشی مربوط به پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، در شعبه نهم دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی کریمی «مجرم» شناخته شده است.

خبرگزاری «مهر» نیز در گزارشی نوشت: «هیات منصفه دادگاه‌های سیاسی و مطبوعاتی» با اکثریت آرا (۱۰ نفر از ۱۲ نفر) مدیر مسئول روزنامه شرق را به اتهام نشر اکاذیب و مطالب خلاف واقع موضوع گزارش پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ «مجرم شناختند.»

بر اساس جدیدترین گزارش سازمان گزارشگران بدون مرز درباره آزادی رسانه‌ها که ١٣ اردیبهشت ۱۴۰۲ منتشر شد، ایران در میان ۱۸۰ کشور جهان در جایگاه ۱۷۷ قرار گرفته است.

اکبر نصراللهی‌، سخنگوی هیات منصفه در زمینه نظر این هیات گفته است: در گزارش پلیس اطلاعات فرماندهی انتظامی تهران بزرگ، آمده است: «روزنامه شرق در پنجشنبه ۱۶ آذرماه ۱۴۰۲ با تیتر چه کسی به جای زنانی که بلیط دارند وارد ورزشگاه شدند با قلم مریم شکرانی نوشته است: مامورین به سمت زنان گاز اشک آور زدند و آنان را ضرب و شتم کردند.»

شاکی و وکیل او در اظهارات جداگانه‌ای اعلام کردند که گزارش پلیس «خلاف و کذب» است. روزنامه شرق ننوشته است ماموران پلیس گاز اشک آور زده است و «آنچه که در گزارش پلیس آمده است با آنچه شرق نوشته است متفاوت است.»

برخی از اعضای هیات منصفه، که ترکیب آن توسط نهادهای حکومتی تعیین می‌شوند، در مباحث خود گفتند «انصاف نیست بدون اینکه شاکی جوابی به روزنامه بفرستد پرونده به دادگاه ارسال شود؛ این موضوع با روح قانون مطبوعات انطباق ندارد.» بنابر همین گزارش برخی از اعضا گفته‌اند که «فراجا قانون را رعایت نکرده‌است اول باید جواب می‌دادند و بعد اگر حل و فصل نشد شکایت می‌کردند.»

روزنامه شرق در این گزارش با تشریح گفت‌وگوهای بین پلیس جمهوری اسلامی و زنان منتظر پشت در ورزشگاه نوشته بود: «جمعیت به سمت در فشار می‌آورد. ناگهان زنجیره انسانی مامورها غیب می‌شود و در باز می‌شود. زن‌ها وارد می‌شوند. تعدادی به زمین می‌افتند و صدای گریه چند بچه بلند می‌شود. زنانی که جلوتر رفته‌اند جیغ می‌زنند گاز اشک‌آور زدند.…»

رسانه‌های مستقل در ایران امکان فعالیت آزادانه را ندارند و روزنامه‌نگاران مستقل نیز به هر بهانه‌ای با پرونده‌های امنیتی و قضایی روبه‌رو می‌شوند. نهادهای بین‌المللی از جمله سازمان گزارشگران بدون مرز، کمیته حفاظت از روزنامه‌نگاران و فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در دهه‌های اخیر بارها جمهوری اسلامی را به نقض آزادی رسانه‌ها محکوم کرده‌اند و از ایران به عنوان یکی از بزرگ‌ترین زندان‌ها برای خبرنگاران یاد کرده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.