حکومت ایران صدها موشک دوربُرد به روسیه تحویل داده است

پنجشنبه, 3ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

موشک "فتح ١١٠"

موشک “فتح ١١٠” © AFP

رویترز به نقل از پنج منبع آگاه از جمله در داخل ایران نوشت که حکومت تهران در هفته‌های گذشته ۴٠٠ موشک بالستیکی از  نوع “فتح۱۱٠” و “ذوالفقار” به روسیه تحویل داده است.

یکی از منابع آگاه در داخل حکومت ایران گفته است که تحویل این موشک‌ها از  ابتدای ماه ژانویه آغاز شده است. پیشتر نمایندگان تهران و مسکو طی جلساتی در ایران و روسیه توافقاتی را در این زمینه امضاء کرده بودند. همین منبع افزوده است که تاکنون این موشک‌ها طی چهار محموله از طریق دریای خزر یا به وسیلۀ هواپیما به روسیه منتقل شده‌اند.

یک منبع دیگر در داخل حکومت ایران تصریح کرده است که در هفته‌های آینده محموله‌های دیگری به روسیه ارسال خواهند شد. دولت آمریکا در ژانویه گذشته نسبت به ارسال موشک‌های بالستیکی از سوی تهران به مسکو ابراز نگرانی کرده بود.

در دسامبر گذشته نیروی هوایی اوکراین اعلام کرد که روسیه ۳٧٠٠ پهپاد انتحاری “شاهد” را به روی اوکراین پرتاب کرده است. اوکراینی‌ها از پهپادها “شاهد” به دلیل صدای ویژه ‌شان به عنوان “موتور گازی” یاد می کنند.  پدافند هوایی اوکراین هر هفته دهها فروند از این پهپادها را ساقط می‌کند.

با این حال، “راب لی”، عضو مؤسسۀ سیاست خارجی در فیلادلفیا گفته است که تحویل موشک‌های بالستیکی ایران به روسیه برتری نظامی بیشتری به مسکو در میدان نبرد می‌دهد. به گفتۀ وی روسیه می‌تواند به وسیلۀ این موشک‌ها اهداف نظامی اوکراین را در اعماق این کشور هدف قرار بدهد.    

از: ار اف ای


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.