حکم زندان نوه مولوی عبدالحمید و یک فیلمبردار مسجد مکی تایید شد

شنبه, 5ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

حکم یک سال حبس دو نفر از فیلمبرداران مسجد مکی که یکی از آن‌ها نوه مولوی عبدالحمید است در دادگاه تجدیدنظر عینا تایید شد. فعالان حقوق بشری صدور این احکام را اقدامی در راستای فشار به امام جمعه اهل سنت زاهدان توصیف کردند.

بر اساس گزارش‌ کانال خبری «حال‌وش»، دادگاه تجدیدنظر استان سیستان و بلوچستان روز اول اسفند حکم دادگاه انقلاب زاهدان را درباره یک سال حبس تعزیری عبدالنصیر شه‌بخش، نوه مولوی عبدالحمید و اسامه شه‌بخش (نارویی) عینا تایید کرد.

این دو نفر فیلمبرداران مسجد مکی هستند که روز شش تیر امسال در خیابان‌های شهر زاهدان به دست نیروهای نظامی بازداشت شدند.

پیش‌تر منابع آگاه گفته بودند که ماموران امنیتی به نوه امام جمعه زاهدان حمله و را «با خشونت» بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل کردند.

او مدتی پیش از بازداشت نیز به اداره اطلاعات زاهدان احضار و بازجویی شده بود.

این دو نفر روز ۲۷ آبان و پس از گذشت نزدیک به پنج ماه بازداشت، با قرار وثیقه و به‌طور موقت از بند ۹ زندان زاهدان آزاد شدند.

اوایل دی ماه رسیدگی به اتهامات اسامه شه‌بخش و عبدالنصیر شه‌بخش بدون حضور آن‌ها در شعبه اول دادگاه انقلاب زاهدان با ریاست قاضی ابوالفضل جانفزا برگزار و حکم یک سال حبس تعزیریشان صادر شد.

این دو شهروند به حکم دادگاه اعتراض کردند، اما دادگاه تجدیدنظر سیستان و بلوچستان دو ماه بعد و در روز اول اسفند، این حکم را تایید کرد.

علاوه بر آنان در ماه‌های گذشته صدها نفر از شهروندان بلوچ، شماری دیگر از نزدیکان مولوی عبدالحمید از جمله مولوی عبدالمجید مرادزهی، مشاور او، نیروهای انتظامات مسجد مکی و شماری از مدرسان دارالعلوم آن بازداشت یا احضار شدند.

در یک سال و نیم اخیر و پس از جمعه خونین زاهدان در هشتم مهر ۱۴۰۱ که کشته و زخمی شدن صدها نفر را در پی داشت، فضایی امنیتی و نظامی بر زاهدان حاکم شد.

عبدالحمید اسماعیل‌زهی معروف به مولانا عبدالحمید از ابتدای خیزش انقلابی ایرانیان علیه جمهوری اسلامی یکی از حامیان این خیزش در درون ایران بوده است.

او هر هفته در نماز جمعه زاهدان علیه جمهوری اسلامی سخنرانی کرده و کشتار معترضان به ویژه کشتار شهروندان در زاهدان را محکوم کرده است.

امام جمعه اهل سنت زاهدان پیش‌تر با اشاره به کشتار مردم این شهر در جمعه خونین، علی خامنه‌ای و مقام‌های جمهوری اسلامی را مسوول آن خوانده و تاکید کرده بود: «به چه دلیلی دو ساعت مردم را به گلوله بسته‌اید؟»

حمله مقامات، چهره‌ها و رسانه‌های وابسته به جمهوری اسلامی به مولانا عبدالحمید در ماه‌های گذشته همواره ادامه داشته، اما امام جمعه اهل سنت زاهدان با وجود فشارها و تهدیدهای امنیتی، به بیان سخنان انتقادی خود ادامه داده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.