قطر برداشت از میدان گازی مشترک با ایران را ۱۶ میلیون تن در سال افزایش می‌دهد

دوشنبه, 7ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

این به‌معنای افزایش ۸۵ درصدی برداشت قطر از میدان گازی پارس جنوبی تا سال ۲۰۳۰ است

سعد شریده الکعبی، وزیر انرژی قطر‌، ۲۹ نوامبر ۲۰۲۲‌ــ  KARIM JAAFAR / AFP

قطر از افزایش برداشت از میدان گازی پارس جنوبی خبر داد. این میدان گازی مشترک میان ایران و قطر بزرگ‌ترین میدان‌ گازی جهان است و در قطر با نام گنبد شمالی شناخته می‌شود.

به گزارش رویترز، سعد الکعبی، وزیر انرژی قطر، اعلام کرد این کشور تولید گاز مایع طبیعی را سالانه ۱۶ میلیون تن افزایش می‌دهد، که این به‌معنای افزایش ۸۵ درصدی برداشت قطر از میدان گازی پارس جنوبی تا سال ۲۰۳۰ است و مجموع ظرفیت تولید قطر را به سالانه ۱۴۲ میلیون تن می‌رساند.

اعلام خبر افزایش تولید گاز قطر در حالی است که قیمت جهانی گاز کاهش یافته است. وزیر انرژی قطر گفت رشد بازارهای گاز در آسیا ادامه خواهد داشت و اروپا همچنان نیازمند گاز بیشتر است.

قطر یکی از بزرگ‌ترین صادرکنندگان گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) است، که از آغاز جنگ اوکراین در سال ۲۰۲۲ رقابت برای آن افزایش یافته است.

به‌رغم کاهش قیمت گاز، تمام تولیدکنندگان بزرگ گاز از جمله آمریکا، استرالیا و روسیه در نظر دارند تولید گاز را افزایش دهند و بیمناک‌اند در صورت ارزان‌تر شدن انرژی پاک، گاز آن‌ها در دهه‌های آینده مشتری نداشته باشد.

این آخرین خیز قطر برای توسعه میدان گازی‌ مشترکش با ایران نخواهد بود و کعبی گفت در صورت نیاز بازار، ارزیابی ذخایر گاز و افزایش تولید ادامه خواهد داشت.

شرکت نفت و گاز دولتی قطر برای پروژه عظیم توسعه میدان گازی مشترک با ایران، قراردادهایی با شرکای اروپایی و آسیایی امضا کرده است و پیش‌بینی می‌شد تولید سالانه ۱۲۶ میلیون تن گاز طبیعی مایع تا سال ۲۰۲۷ آغاز شود. میزان تولید فعلی قطر ۷۷ میلیون تن در سال است.

کعبی بدون اشاره به رقمی مشخص، گفت این پروژه میلیاردها دلار هزینه خواهد داشت. او گفت: «ما بررسی‌های مهندسی مقدماتی این پروژه را آغاز خواهیم کرد و در زمان مناسب، وقتی پروژه به نتیجه رسید، هزینه را اعلام می‌کنیم.»

وزیر انرژی قطر دسامبر گذشته به رویترز گفته بود شرکت نفت و گاز دولتی قطر برای ارزیابی امکان افزایش برداشت از میدان گازی مشترک با ایران چاه‌هایی حفر کرده است.

از: ایندیپندنت 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.