سال ۲۰۲۳ بیشترین درخواست پناهندگی در اتحادیه اروپا در ۷ سال گذشته به ثبت رسید

چهارشنبه, 9ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

ایران اینرتنشنال

وب‌سایت پلیتیکو با استناد به گزارش آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا نوشت تعداد افرادی که در سال گذشته میلادی در اتحادیه اروپا درخواست پناهندگی کرده‌اند، به بالاترین سطح خود پس از بحران مهاجران در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ رسید.

بر اساس گزارش آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه ۹ اسفند منتشر شد، اتحادیه اروپا در کنار نروژ و سوئیس، یک میلیون و ۱۴۰ هزار درخواست پناهندگی را در سال ۲۰۲۳ ثبت کرده‌اند که این میزان ۱۸ درصد نسبت به سال قبل افزایش داشته و به بالاترین سطح در هفت سال گذشته رسیده است.

خبرگزاری رویترز در این باره نوشت داده‌های جدید احتمالا به بحث درباره مهاجرت و «تشدید احساسات راست افراطی» پیش از انتخابات محلی و ملی در سراسر قاره اروپا و نیز انتخابات پارلمان اروپا در ماه ژوئن دامن می‌زند.

بر اساس داده‌های آژانس پناهندگی، سوری‌ها و افغان‌ها بزرگ‌ترین گروه‌های متقاضی برای مهاجرت به اروپا هستند.

در تحولی جدید، اتباع ترکیه با افزایش چشمگیر ۸۲ درصدی تقاضا نسبت به سال قبل، سومین گروه بزرگ متقاضیان برای ورود به اروپا را تشکیل می‌دهند.

به گفته آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا، تعداد فلسطینی‌هایی که در پی جنگ اسرائیل و حماس درخواست پناهندگی داده‌اند، به رکورد نزدیک به ۱۱ هزار و ۶۰۰ نفر رسیده است.

این آژانس افزود با توجه به اینکه اکثر کشورهای عضو این اتحادیه فلسطین را به عنوان یک کشور مستقل به رسمیت نمی‌شناسند، ثبت صحیح تعداد فلسطینی‌های متقاضی مهاجرت دشوار است.

بر اساس این داده‌ها، آلمان بار دیگر مقصد اصلی پناهجویان در اتحادیه اروپا با ثبت تقریبی یک سوم درخواست‌ها بوده است.

قبرس با اختلاف، بیشترین درخواست یعنی به صورت نسبی یک مورد به ازای هر ۷۸ نفر را دریافت کرده است.

رویترز افزود درخواست‌های پناهندگی در سال ۲۰۲۳ در حالی کمی کمتر از درخواست‌ها در سال ۲۰۱۶ است که این داده‌ها شامل چهار میلیون و ۴۰۰ هزار اوکراینی نمی‌شود که در اثر تهاجم روسیه به اوکراین در اتحادیه اروپا پناه گرفته‌اند و نیازی به ثبت درخواست رسمی نداشته‌اند.

داده‌های آژانس پناهندگی اتحادیه اروپا یک ماه پس از آن منتشر می‌شود که آژانس حفاظت از مرزهای اتحادیه اروپا (Frontex)، بالاترین افزایش عبور مهاجران از گذرگاه‌های غیرقانونی مرزی از سال ۲۰۱۶ را به ثبت رسانده است.

این ارقام به بحث در مورد چگونگی مهار مهاجرت دامن زده است زیرا برخی مقام‌های محلی می‌گویند توان مدیریت این میزان مهاجر را ندارند.

اتحادیه اروپا از زمان بحران پناهجویی در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، حفاظت از مرزها و قوانین پناهندگی خود را تشدید و قراردادهایی را برای ماندن افراد بیشتری در خاورمیانه و شمال آفریقا منعقد کرده است.

این اتحادیه در ماه دسامبر به یک توافق‌ مهم در مورد قوانین جدید برای تقسیم هزینه و میزبانی از مهاجران به طور مساوی میان اعضای این اتحادیه و محدود کردن تعداد افرادی که وارد این اتحادیه می‌شوند، دست یافت.

این در حالی است که برخی احزاب از میزان تاثیرگذاری این قوانین راضی نیستند.

از سوی دیگر مهر ماه سال جاری، صندوق کودکان سازمان ملل متحد (یونیسف)، با انتقاد از سیاست‌های مهاجرتی جامعه بین‌‎المللی در مدیترانه اعلام کرد این منطقه به گورستانی برای کودکان و آرزوهایشان تبدیل شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.