دبیر کل خانه پرستار: تعداد پرستاران در ایران نصف استاندارد جهانی است

پنجشنبه, 10ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

تجمع جمعی از پرستاران بیمارستان بعثت در سنندج.(آرشیو). پرستاران در سالیان اخیر بارها به شرایط کار و نیز دستمزد و مزایا خود اعتراض کرده اند.

تجمع جمعی از پرستاران بیمارستان بعثت در سنندج.(آرشیو). پرستاران در سالیان اخیر بارها به شرایط کار و نیز دستمزد و مزایا خود اعتراض کرده اند.

روزنامه «شرق» چاپ تهران روز پنجشنبه دهم اسفند، به نقل از محمد شریفی‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار، نوشت که بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، به ازای هر یک هزار تن باید «حداقل» ۳ پرستار وجود داشته باشد اما در ایران این رقم ۱.۶ است.

روزنامه شرق همچنین در مورد سختی‌های شغل پرستاری در ایران نوشت که حقوق این گروه از کادر درمان تناسبی با زندگی آنها ندارد و محمدتقی جهانپور، رئیس کل سازمان نظام پرستاری، گفته است که «به روزی رسیده‌ایم که همکاران حاضر نیستند یک ساعت اضافه‌کاری کنند».

در همین ارتباط، لقمان شریفی، عضو شورای عالی نظام پرستاری، معتقد است که با حقوق ۱۰ تا ۱۳ میلیون تومان نباید از پرستاران انتظار داشت که در شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها خدمت کنند.

به گزارش شرق، مشکلات صنف پرستاران باعث شده است تا در روزهای گذشته اخبار تجمع و تحصن پرستاران در شهرهای مختلف منتشر شود.

 

کمبود نیرو، شیفت‌های طولانی و اضافه‌کاری اجباری در کنار سایر مشکلاتی که می‌تواند سلامت و آسایش پرستاران و بیماران را نشانه بگیرد، تنها بخشی از گلایه‌های این پرستاران بوده است.

شرق نوشت که پرستارها برای هر ساعت اضافه‌کاری بین ۱۳ تا ۲۰ هزار تومان دریافت می‌کنند.

در شرایطی که به گفته مقامات صنفی و گزارش رسانه‌ها، ایران با «کمبود پرستار» روبرو است و اهالی این صنف نیز بارها نسبت به کمبود‌ها و فشارهای شغلی خود اعتراض کرده‌اند، محمد میرزابیگی، رئیس سازمان نظام پرستاری ایران روز چهارم دی اعلام کرد که «بالغ بر ده هزار تن» از پرستاران «مهاجرت کرده‌اند.

کادر درمان در ایران با چالش‌های فراوانی از جمله نامشخص بودن برخی قراردادهای کار معین، دیرکرد در پرداخت حقوق و مزایا، نامتناسب بودن برخی تعرفه‌های خدماتی روبرو هستند.

از سوی دیگر، اعضای این صنف با چالش‌های امنیتی و سلامت همچون ضرب و شتم توسط همراهان برخی بیماران یا مرگ بر اثر عوارض همجواری با بیماری‌های واگیردار مانند ایام همه‌گیری کرونا، حین انجام کار نیز مواجه بوده اند.

پرستاران و کارکنان حوزه درمان در ایران بارها طی سال‌ها و ماه‌های اخیر نسبت به وضعیت شغلی خود و مشکلات آن در شهرهای مختلف ایران اقدام به برگزاری تجمعات اعتراضی کرده‌اند.

بخش فارسی «صدای آمریکا» در گزارش‌های مختلف تلویزیونی و وب‌سایت خود به مشکلات کادر درمان به‌ویژه پرستاران و چالش‌هایی که منجر به تشدید بحران مهاجرت در این بخش شده، پرداخته است.

از: صدای آمریکا 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.