همسر ناوالنی در پارلمان اروپا: پوتین رهبر باندی جنایتکار است

پنجشنبه, 10ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی در یک سخنرانی در پارلمان اروپا پوتین را “رهبر یک باند جنایتکار” خوانده و گفت تحریم‌های غرب علیه او کارآمد نیستند. پیکر ناوالنی قرار است در گورستانی در مسکو به خاک سپرده شود.

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی در جریان نشستی در پارلمان اروپا
یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی در جریان نشستی در پارلمان اروپاعکس: Frederick Florin/AFP/Getty Images

یولیا ناوالنایا، همسر الکسی ناوالنی روز چهارشنبه ۲۸ فوریه (۷ اسفند) در یک سخنرانی در پارلمان اروپا گفت رئیس جمهور روسیه “یک باند جنایتکار را رهبری می‌کند” و تحریم‌های غرب هیچ نتیجه‌ای نخواهد داشت، بلکه برای محکوم کردن پوتین و دستیاران و حامیانش “خلاقیت” لازم است.

او با تأکید بر اینکه پوتین قاتل همسرش است خطاب به نمایندگان پارلمان گفت، مرگ ناوالنی نشان داد که پوتین قادر به انجام هر کاری است و نمی‌توان با او مذاکره کرد.

یولیا ناوالنایا درباره وضعیت همسرش در زندان توضیح داد: «به دستور پوتین، الکسی به مدت سه سال شکنجه و در یک سلول سنگی کوچک از گرسنگی تلف شد، ارتباطش با دنیای بیرون قطع و اجازه دریافت هیچ ملاقات، تماس یا ارسال نامه‌ را نداشت.»

مراسم تشییع ناوالنی قرار است روز جمعه (اول مارس) ساعت ۱۲ ظهر به وقت اروپای مرکزی در یکی از کلیساهای مسکو برگزار شود. تیم ناوالنی گفته است که یافتن مکانی برای برگزاری این مراسم کار آسانی نبوده است. ناوالنی در گورستان “بوریسوفسکی” در جنوب شرقی مسکو به خاک سپرده می‌شود.

یولیا ناوالنایا با ابراز نگرانی نسبت به بازداشت احتمالی شرکت‌کنندگان در مراسم تشییع پیکر همسرش گفت: «مطمئن نیستم که آیا این مراسم به طور مسالمت‌آمیز پیش خواهد رفت یا اینکه پلیس کسانی را که قصد وداع با همسرم را دارند، دستگیر خواهد کرد.»

کیرا یارمیش، سخنگوی الکسی ناوالنی شنبه ۵ اسفند (۲۴ فوریه) خبر داده بود که دولت روسیه جسد ناوالنی را به مادرش تحویل داده است. پیش از آن صدها روحانی و مقام کلیسای ارتدوکس روسیه از کرملین خواسته بودند تا پیکر ناوالنی را به خانواده‌اش تحویل دهد تا بستگانش بتوانند برای آخرین بار با او وداع کرده و او را به خاک بسپارند.

جزئیات بیشتری در مورد چگونگی مراسم تشییع پیکر ناوالنی اعلام نشده است. پس از اعلام مرگ ناوالنی، صدها نفر از عزاداران در مراسم بزرگداشت عمومی دستگیر شدند.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی به نقل از حامیان ناوالنی نوشته پیش از مرگ او مذاکراتی درباره تبادل وادیم کراسیکوف، قاتل روسی که در زندانی در برلین محبوس است، انجام گرفته بود. دولت آلمان هنوز در این مورد اظهار نظری نکرده است.

الکسی ناوالنی روز جمعه ۱۶ فوریه در زندانی در قطب شمال و در ۴۷ سالگی درگذشت. هنوز علت مرگ ناوالنی به طور رسمی اعلام نشده است.

ناوالنی شناخته‌شده‌ترین چهره مخالف دولت در روسیه و یکی از سرسخت‌ترین منتقدان پوتین بود. مرگ ناگهانی او شوک و خشم جامعه جهانی را در پی داشت. شمار زیادی از سیاستمداران غربی رئیس‌جمهور روسیه را “مسئول مرگ ناوالنی” معرفی کرده‌اند.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.