به یاد تحویل فعالان سیاسی اهوازی از سوریه به ایران

دوشنبه, 22ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

abbas saki va

هشت سال پیش در چنین روزی، مصادف با ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵رژیم فرقه گرای بشار اسد شماری از فعالان سیاسی عرب اهوازی که در سوریه بسر می بردند را بازداشت کرده و تحویل جمهوری اسلامی ایران داد. فعالان سیاسی اهوازی بازداشت شده غلام عباس ساکی، رسول مزرعه، فالح منصوری، جمال عبیدی، طاهر مزرعه و جاسم نیسی هستند. این فعالان سیاسی عرب با دریافت احکام سنگینی در زندانهای مختلف ایران در سخت ترین شرایط بسر می برند.

١-غلام عباس ساکی (سعید ساکی) ، حکم ١٠ سال حبس ، زندان دزفول، اتهام اقدام علیه امنیت ملی، در کشور سوریه دستگیر و در أوائل سال ١٣٨۵ به ایران تحویل داده شد، شعبه ۴ دادگاه انقلاب اهواز قاضی مرتضى کیاستی ، ساکی ۴ سال و نیم در بازداشتگاه انفرادی اطلاعات اهواز بوده و تقریبا در زندان اوین ٣ ماه بوده بعد از این مدت که حکم ۵ سال صادر شد دادگاه انقلاب اهواز مدت بازداشتی در سلول انفرادی را حساب ننمود و هم کنون در زندان دزفول تحت شدیدترین شرایط و وضعیت جسمانی بسیار بد بسر می برد. وی از بیماری فشار خون رنج می برد.

٢- رسول مزرعه محکوم به ۱۵ سال حبس در زندان یاسوج، فعال سیاسی ،اهل شهر اهواز، اتهام اقدام علیه امنیت کشور ، تاریخ دستگیری ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ در کشور سوریه ، دادگاه انقلاب اهواز شعبه اول قاضی احمدی ، هم کنون وی از بیماری عفونت مثانه رنج می برد و جهت معالجه نیاز به بستری در بیمارستان دارد.

٣- فالح نیک سرشت(منصوری): فرزند عبدالله، تبعه کشور هلند است که در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵ توسط سازمان امنیت سوریه بازدشت و به اطلاعات تحویل داده شد.وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور و تأسیس سازمان مخالف با نظام جمهوری اسلامی ایران از سوی شعبه اول دادگاه انقلاب اهواز به ریاست قاضی احمدی به ٣٠ سال حبس در زندان سمنان محکوم شده است. ایشان در خارج از کشور فعالیتهای حقوق بشری وسیعی داشت و به پاس فعالیتهایش از ملکه هلند مدال افتخار دریافت کرده بود.

۴- طاهر مزرعه: فرزند علی، فعال سیاسی اهل منطقه ابوحمیضه شهر خفاجیه(سوسنگرد) است که در پنج‌شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۳۸۵
در سوریه بازداشت شده و به ایران تحویل داده شد. وی به ۱۰ سال حبس و ده سال تبعید در شهر دامغان محکوم شده و همکنون مدت تبعیدش را سپری می کند.

۵- جاسم نبهان نیسی: وی در سال ۲۰۰۹ در سوریه بازداشت شده و به ایران تحویل داده شد. وی به اتهام اقدام علیه امنیت کشور به ١٠ سال حبس زندان کارون محکوم شد و در حال حاضر دوران تبعید خود در شهر تبریز را سپری می کند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.