باوجود بارش‌های زیاد، «ورودی آب هیرمند به ایران صفر است»

دوشنبه, 14ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

عکس آرشیوی از رودخانه هیرمند

رادیو فردا

هم‌زمان با انتشار گزارش‌های متعدد از پر شدن رودخانه هیرمند، مسئولان ایرانی از ادامه عدم اختصاص حقابه ایران از سوی افغانستان انتقاد کردند.

ازجمله عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب روز دوشنبه ۱۴ اسفند با ذکر این‌که «ورودی آب از افغانستان به ایران صفر است» به ایلنا گفت: «آنچه مسلم است ما حقابه خودمان را از هیرمند دریافت نکرده‌ایم و باید طرف مقابل به معاهده تن در دهد و حقابه ایران را پرداخت کند.»

به گزارش خبرگزاری ایلنا، محمدحسن ملک‌رئیسی، نماینده سیستان و‌ بلوچستان در شورای عالی استان‌ها نیز روز دوشنبه گفت که حاکمان افغانستان سال‌ها به بهانه «خشکسالی» از پرداخت حقابه سیستان خودداری کردند، اما با توجه به بارش‌های اخیر و سیلابی شدن هیرمند باید حقابه ایران را پرداخت کنند.

در روزهای گذشته تصاویر متعددی از پرآب شدن رودخانه هیرمند در پی بارش‌های اخیر در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

 

با این حال شیرمحمد عباس استانکزی، معاون سیاسی وزارت خارجه طالبان، در روزهای گذشته گفته بود که «در حال حاضر فقط به اندازه رفع نیاز شهروندان افغانستان آب وجود دارد و به مقداری نیست که به سمت ایران رها شود.»

او تأکید کرده بود: «در صورت افزایش آب هیرمند و رفع چالش‌های شهروندان افغانستان حق‌آبه ایران پرداخت خواهد شد.»

این اظهارات در حالی مطرح شده است که به گفته نماینده سیستان و‌ بلوچستان حاکمان افغانستان با ساخت کانال و سد آب هیرمند را در داخل خاک این کشور پخش می‌کنند و مانع از ورود آن به ایران می‌شوند.

مقامات ایران هم‌چنین بارها از هدایت آب هیرمند به سمت شوره‌زارهای افغانستان به‌جای پرداخت حقابه ایران انتقاد کرده‌اند.

موضوع حقابه ایران از هیرمند سال‌ها است که مورد اختلاف مقام‌های جمهوری اسلامی و حکومت افغانستان بوده اما این اختلافات با به قدرت رسیدن دوباره طالبان در افغانستان شدت گرفته است.

طی دو سال گذشته مقامات جمهوری اسلامی مدعی شده‌اند که طالبان با تخصیص سالانه ۸۲۰ میلیون متر مکعب حقابه ایران از هیرمند موافقت کرده، اما نه طالبان چنین توافقی را تأیید کرده و نه آبی به سمت ایران رها شده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.