عضو شورای عالی نظام پزشکی: مهاجرت پرستاران از مشکل به بحران تبدیل شده است

سه شنبه, 22ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

«مشکلات معیشتی» و «نبود استخدام» از عوامل اصلی مهاجرت پرستاران عنوان شده‌اند

«مشکلات معیشتی» و «نبود استخدام» از عوامل اصلی مهاجرت پرستاران عنوان شده‌اند

ابوالقاسم طالبی، عضو شورای عالی نظام پزشکی، می‌گوید مهاجرت پرستاران در ایران «دیگر یک مشکل نیست، بلکه به مرز بحران رسیده است».

آقای طالبی، روز دوشنبه، ۲۱ اسفندماه، در گفت‌وگو با رادیو سلامت گفت در حالی که میانگین جهانی «سه پرستار به ازای هر تخت است»، این میانگین در ایران کمتر از یک سوم استاندارد جهانی است.

او با بیان اینکه هم‌اکنون «حدود ۲۴۰ هزار پرستار در کل کشور داریم»، گفت اگر به تعداد کل پرستاران فعال در کشور هم استخدام پرستار داشته باشیم باز هم از استاندارد جهانی «خیلی عقب هستیم».

نزدیک به ۹ هزار پرستار ایرانی سالانه مهاجرت می‌کنند یا بازنشسته می‌شوند

این عضو شورای عالی نظام پزشکی گفت در حالی «نزدیک به سه‌هزار» پرستار در سال از ایران مهاجرت می‌کنند که «در دانشکده‌های ما حدود ۱۰هزار نفر نیرو تربیت می‌شوند و این حجم خروج از کشور فاجعه است».

رئیس کل سازمان نظام پرستاری نیز ۱۳ اسفندماه امسال با عنوان رقمی مشابه از پرستارانی که سالیانه از ایران مهاجرت می‌کنند گفته بود که سالانه «شش‌هزار پرستار» نیز بازنشسته می‌شوند.

او«مشکلات معیشتی» و «نبود استخدام» را عامل مهاجرت شماری از پرستاران عنوان کرده و گفته بود که «عدم ارائه خدمات مطلوب» به آن‌ها «باعث افت کیفیت مراقبت‌های پرستاری و افزایش مرگ‌ومیر بیماران می‌شود».

در سال‌های گذشته پرستاران با برگزاری تجمع‌های اعتراضی خواستار رسیدگی مسئولان به مطالبات خود شده‌اند اما تاکنون مسئولان دولتی برای رسیدگی به این مطالبات اقدامی نکرده‌اند.

از: رادیو فردا

 


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.