پرونده مرگ شش کارگر معدن «طزره»؛ متهمان به حبس و پرداخت دیه محکوم شدند

شنبه, 26ام اسفند, 1402
اندازه قلم متن

عکس آرشیوی است

در پرونده کشته شدن شش کارگر در معدن «رزمجاه طزره» در دامغان، دادگاه، شرکت «زغال سنگ البرز شرقی» را به پرداخت «دیه کامل» و کارفرمای این معدن را به شش سال حبس تعزیری محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری ایلنا محمدجعفر عبداللهی، رئیس کل دادگستری استان سمنان، روز شنبه ۲۶ اسفند اعلام کرد که شرکت «زغال سنگ البرز شرقی» به‌عنوان یکی از متهمان پرونده در پرونده کشته شدن شش کارگر معدن رزمجاه طزره دامغان «به پرداخت شش فقره دیه کامل مرد مسلمان در حق اولیای دم» محکوم شده است.

قوه قضاییه جمهوری اسلامی، دیه کامل مرد مسلمان در ماه‌های «غیر حرام» را در سال ۱۴۰۲، ۹۰۰ میلیون تومان و در ماه‌های حرام یک‌میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان تعیین کرده است.

حادثه انفجار تجمع گاز در یکی از تونل‌های فرعی معدن طزره دامغان روز ۱۲ شهریور موجب کشته‌شدن شش کارگر این معدن شد.

شش کارگر در پی انفجار در معدن زغال‌سنگ طزره جان باختند

رئیس کل دادگستری استان سمنان ‌هم‌‌چنین اعلام کرد که کارفرمای معدن رزمجاه طزره دامغان نیز به اتهام «قتل غیرعمدی ناشی از حوادث کار ناشی از بی‌احتیاطی و بی‌مبالاتی در حین کار» به سه سال سال حبس تعزیری محکوم و برای متهمان ردیف دوم و سوم نیز حکم «تبرئه» صادر شده است.

بنا بر اعلام محمدجعفر عبداللهی استخراج از این معدن به شیوه «غیرمکانیزه» انجام می‌شود.

کمال طاهریان، مدیرکل مدیریت بحران استانداری سمنان، پیشتر اعلام کرده بود که عمق تونل معدن رزمجاه طزره ۷۰۰ متر بوده و حادثه انفجار در عمق ۴۰۰ متری رخ داده بود.

ریزش ناگهانی سقف کارگاه یک تونل دیگر این معدن در اردیبهشت ۱۴۰۰ منجر به مرگ دو کارگر دیگر شده بود.

فعالان و تشکل های مستقل کارگری همواره درباره آمار بالای مرگ و مصدومیت کارگران در ایران به‌دلیل فقدان ایمنی هشدار می‌دهند و آمارهای رسمی در این باره را بسیار کمتر از آمارهای واقعی ارزیابی می‌کنند.

سازمان پزشکی قانونی پیشتر اعلام کرده بود که در شش ماه نخست سال ۱۴۰۲ در مجموع یک هزار و ۷۷ کارگر در ایران حین کار و ماموریت شغلی جانشان را از دست داده‌اند. این رقم در مقایسه با مدت مشابه در سال پیش از آن ۱۵.۷ درصد افزایش یافته بود.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.