مذاکرات ایران و ۱+۵ در وین هیچ پیشرفتی نداشت

جمعه, 26ام اردیبهشت, 1393
اندازه قلم متن

یک مقام رسمی نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در پایان مذاکرات سه روزه ایران و ۱+۵ گفته است که این مذاکرات «هیچ پیشرفتی نداشته و اختلافات همچنان پابرجاست.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، این مقام ایرانی که نامش فاش نشده گفته است:«در این مذاکرات هیچ پیشرفتی نداشتیم. در همه موضوعات اختلاف وجود دارد و البته این موضوع طبیعی است. زیرا هیچ کس نباید انتظار پیشرفت ملموس را در این مدت داشته باشد.»

به گفته این مقام رسمی مذاکرات بین ایران و گروه ۱+۵ ادامه خواهد داشت و در خرداد ماه حداقل دو دور مذاکره برگزار خواهد شد، ولی تاریخ دقیق آنها نیازمند نهایی کردن همه طرف ها است.

این مقام رسمی نزدیک به تیم مذاکره کننده هسته ای همچنین گفته است:« در ۴ روز گذشته مذاکرات نزدیک و فشرده ای صورت گرفت و اگر چه در این مذاکرات پیشرفت نداشتیم ولی این موضوع غیر طبیعی نخواهد بود. زیرا ما در ژنو ۲ مذاکرات ایران و ۱+۵ با دعوا خاتمه پیدا کرد، اما دوباره در ژنو ۳ توانستیم به توافق برسیم.»

وی اضافه کرده است:« نگارش متن توافق نمی تواند صورت بگیرد تا زمانی که اختلاف های طرفین حل نشود. موضع ما از ابتدا تا الان برای تثبیت حقوق مردم و خطوط قرمز هیچ تغییری نکرده و هیچ سازشی در این موارد صورت نخواهد گرفت.»

در همین حال، به گزارش خبرنگار رادیوفردا در وین، یک مقام ارشد آمریکایی نیز در جمع گروهی از خبرنگاران گفت: دیدارهای بیشتری برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرده است:این لحظه دشواری در مذاکرات هسته ای است، ولی این (دشورای ها) غیر منتظره نبودند. مسیر و راه حرکت به جلو وجود دارد.

این مقام ارشد آمریکایی همچنین گفته است:فوریت شرایط را همه احساس می کنند چرا که به مهلت ۲۰ ژوپیه نزدیک می شویم .

مذاکرات هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی در روز سه شنبه ۲۳ اردیبهشت در وین آغاز شد و تا روز جمعه ادامه داشت.

در روز جمعه این مذاکرات با دیدار دو جانبه میان معاونان وزرای خارجه ایران و ایالات متحده و نشستی میان مذاکره‌کنندگان ایرانی و کشورهای اروپایی ادامه یافت.

عباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه و از مذاکره‌کنندگان ارشد ایران، پیشتر به خبرنگاران گفته بود که مذاکرات کند پیش می رود.

پیش‌بینی شده شده بود که در این دور مذاکرات، نگارش پیش‌نویس توافق‌نامه جامع اتمی میان ایران و قدرت‌های جهانی آغاز شود. با این حال طرفین بر دشواری‌هایی که در این مرحله وجود دارد، تاکید کرده‌اند.

به گزارش رادیو فردا در همین زمینه یک مقام ارشد آمریکایی روز جمعه گفته بود: «مذاکرات هسته‌ای این هفته آهسته و دشوار بوده است. شکاف‌های مهمی بین مواضع دو طرف کماکان وجود دارد.»

وی سپس با ابراز نگرانی نسبت به «فقدان پیشرفت» در این دور مذاکرات تاکید کرد که «ایران باید تصمیمات سختی بگیرد».
از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.