مردم فنلاند برای هفتمین سال متوالی صدرنشین فهرست «احساس سعادت» شدند

چهارشنبه, 1ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

پرچم فنلاند

پرچم فنلاند

در گزارش امسال «احساس سعادت» شهروندان کشورها که سازمان ملل متحد آن را منتشر کرده، شهروندان فنلاند برای هفتمین سال پیاپی به عنوان «راضی‌ترین» شهروندان در جهان شناخته شدند.

در گزارش امسال نیز، کشورهای شمال اروپا همچنان جایگاه‌های خود را در میان ۱۰ کشور برتر «خرسند» جهان حفظ کردند. در این فهرست، به ترتیب دانمارک، ایسلند و سوئد در جایگاه‌های پس از فنلاند قرار گرفته‌اند.

افغانستان که از زمان بازگشت طالبان به قدرت در سال ۲۰۲۰ با یک فاجعه انسانی مواجه شده است، در میان رده‌بندی ۱۴۳ کشور در انتهای جدول قرار دارد.

رتبه‌بندی «احساس سعادت» در این گزارش‌ها، بر اساس ارزیابی‌های خود افراد از میزان رضایت‌شان از زندگی و همچنین تولید ناخالص داخلی سرانه، میزان برخورداری از حمایت اجتماعی، امید به زندگی سالم، آزادی، سخاوتمندی اجتماعی و میزان فساد محاسبه می‌شود.

جنیفر د پائولا، پژوهشگر میزان «احساس سعادت» در دانشگاه هلسینکی در فنلاند، به خبرگزاری فرانسه گفت ارتباط نزدیک فنلاندی‌ها با طبیعت و تعادل سالم میان کار و زندگی از عوامل کلیدی رضایت آنها از زندگی است.

او افزود که علاوه بر این، فنلاندی‌ها ممکن است «درک معقول‌تری از معنای یک زندگی موفق» داشته باشند، به عنوان مثال در مقایسه با ایالات متحده، جایی که موفقیت اغلب با دستاوردهای مالی برابر دانسته می‌شود.

در این گزارش‌ها، سیستم قوی دولتی در زمینه ارائه کمک‌هزینه عادلانه به فنلاند‌ی‌ها، اعتماد به مقامات دولتی، سطوح پایین فساد، بهداشت و درمان و همچنین آموزش و پرورش رایگان نیز از جمله عوامل کلیدی حفظ این رتبه برشمرده شده است.

برای اولین بار از زمان انتشار این گزارش‌های سالانه که بیش از ۱۰ سال است منتشر می‌شود، ایالات متحده و آلمان در میان ۲۰ کشور اول «سعادتمند» جهان قرار نگرفته و به ترتیب رتبه‌های ۲۳ و ۲۴ را به خود اختصاص دادند.

از طرف دیگر، کاستاریکا و کویت با رتبه‌های ۱۲ و ۱۳ برای اولین بار به جایگاه ۲۰ کشور «سعادتمند» جهان وارد شدند.

مردم فنلاند امسال نیز صدرنشین فهرست «احساس رضایت» شدند

در این گزارش آمده است که فهرست کشورهای دارای شهروندان «سعادتمند»، دیگر شامل هیچ‌یک از بزرگ‌ترین کشورهای جهان نمی‌شود.

«در میان ۱۰ کشور برتر، فقط هلند و استرالیا جمعیتی بیش از ۱۵ میلیون نفر دارند. در کل ۲۰ کشور برتر، فقط کانادا و بریتانیا جمعیتی بیش از ۳۰ میلیون نفر دارند.»

تندترین کاهش درصد رضایت‌مندی شهروندان از سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ در افغانستان، لبنان و اردن مشاهده شد، در حالی که کشورهای اروپای شرقی یعنی صربستان، بلغارستان و لتونی بیشترین افزایش احساس سعادت را گزارش کردند.

گزارش امسال همچنین نشان داد که در بیشتر مناطق جهان، نسل‌های جوان‌تر «خرسندتر» از همتایان مسن‌تر خود هستند که البته این امر برای همه مناطق صادق نیست.

در آمریکای شمالی، استرالیا و نیوزلند، از سال‌های ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۰ میلادی سعادتمندی در میان گروه‌های زیر ۳۰ سال به شدت کاهش یافته است، در حالی که اکنون نسل‌های قدیمی‌تر رضایت‌مندتر از جوانان هستند.

در مقابل، در اروپای مرکزی و شرقی، در همان بازه زمانی، احساس سعادت در همه سنین به‌طور قابل توجهی افزایش یافت، در حالی که در اروپای غربی افراد در همه سنین سطوح مشابهی از احساس سعادت را گزارش کردند.

نابرابری در میزان احساس سعادتمندی تقریباً در تمام مناطق به جز اروپا افزایش یافته است، که نویسندگان گزارش آن را «روند نگران‌کننده‌ای» توصیف کردند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.