محکومیت تهران و دمشق به پرداخت ۱۹۱ میلیون دلار غرامت برای مرگ یک آمریکایی

پنجشنبه, 16ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

دادگاهی در واشینگتن طی حکمی جمهوری اسلامی و حکومت سوریه را به پرداخت ۱۹۱ میلیون دلار غرامت به خانواده یک آمریکایی کشته‌ شده در اسرائیل محکوم کرد.

این دادگاه حکم داد ایران و سوریه مسوول قتل آری فولد، شهروند آمریکایی هستند که در سال ۲۰۱۸ به دست یک عضو حماس در کرانه باختری با چاقو کشته شد.

رویس لمبرت، قاضی این دادگاه در حکم خود نوشت: «ایران و سوریه عمدا از یک گروه نیابتی که به طور خاص به دنبال اعمال خشونت علیه غیرنظامیان بی‌گناه بود، حمایت و آن را تشویق کردند.»

بر اساس اسناد دادگاه، در روز ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۱۸، فولد در حال خرید در یک منطقه کرانه باختری بود که هدف حمله خلیل جبارین، یک شبه‌نظامی حماس، مسلح به چاقو قرار گرفت.

این عضو حماس پس از ضربات چاقو به پشت و گردن فولد، سعی کرد به یک زن در مغازه‌ای در نزدیکی آنجا آسیب برساند.
با این حال، طبق اسناد دادگاه، فولد موفق شد او را تعقیب و به او تیراندازی کند. فولد در آن زمان ۴۵ سال داشت و جبارین یک نوجوان ۱۷ ساله فلسطینی بود.

به گزارش فاکس نیوز، یکی از رهگذاران نیز به جبارین شلیک کرد و او دستگیر شد.

دادگاه گفت که شواهد رضایت‌بخشی را برای اثبات اینکه حماس مسوول این حمله بود یافته است، از جمله پست‌های آنلاین که در آن حماس مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

دادگاه همچنین دریافت که فرد حمله‌کننده در جستجوی یک «سرباز اسرائیلی انگلیسی‌زبان آمریکایی تبار» بوده است.

جبارین در سال ۲۰۲۰ به دلیل قتل عمد فولد و تلاش برای کشتن یه نفر دیگر مجرم شناخته شد و همچنین محکوم شد که مبلغی معادل بیش از ۳۶۵ هزار دلار به خانواده فولد بپردازد.

ریچارد هایدمن، وکیل خانواده فولد، با انتشار بیانیه‌ای نوشت که پس از حمله هفتم اکتبر حماس به اسرائیل به خوبی درک نشده که چگونه این گروه به طور خاص آمریکایی‌ها و انگلیسی‌زبانان را هدف قرار می‌دهد، نه فقط اسرائیلی‌ها را.

او افزود: «اسراییل‌های شرور می‌خواهند جهان، از جمله آمریکایی‌ها، باور کنند که وقتی آمریکایی‌ها یا غربی‌ها در اسرائیل کشته، زخمی یا گروگان می‌شوند، این صرفاً محصول فرعی این دروغ توطئه‌آمیز است.»

این وکیل دادگستری از کسانی که معتقدند رفتار حماس صرفا «مقاومت موجه» انتقاد کرد و افزود: «اینطور نیست. رفتار حماس و حامیان آن، جمهوری اسلامی ایران، جمهوری عربی سوریه و دیگرانی که سوخت ترور آنها را تامین می‌کنند، مذموم و ناقض قوانین بین‌المللی است.»

فولد، فعال شناخته‌شده حامی اسرائیل، به ارائه بسته‌های مراقبتی به ارتش اسرائیل معروف بود.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل از او به عنوان «یکی از مدافعان اسرائیل که برای انتشار حقیقت جنگید» یاد کرد.

دیوید فریدمن سفیر وقت آمریکا در اسرائیل نیز گفت فولد «یک مدافع پرشور اسرائیل و یک میهن‌پرست آمریکایی» بود.

این اولین بار نیست که دادگاه‌های آمریکا در پرونده‌های قضایی حکم پرداخت غرامت از سوی جمهوری اسلامی را صادر می‌کنند.

تیرماه سال گذشته، مسیح علینژاد، روزنامه‌نگار و فعال حقوق زنان، خبر داد یک دادگاه فدرال آمریکا در پرونده شکایت او از جمهوری اسلامی به دلیل «گروگان گرفتن» برادرش برای فشار برای توقف مبارزاتش علیه حجاب اجباری و «آپارتاید جنسی» در ایران، به نفع او رای داده است.

علینژاد با انتشار تصویری از حکم قضایی صادره، در حساب توییتر خود افزود غرامت سه میلیون و ۳۲۵ هزار دلاری که از سوی دادگاه تعیین شده را دریافت نخواهد کرد.

پس از آن نیز، دفتر حقوقی هریسچی در بیانیه‌ای اعلام کرد دادگاهی فدرال در واشینگتن‌ دی‌سی در حکمی جمهوری اسلامی را مسئول شکنجه و ۴۰ سال حبس غیرقانونی عباس امیر انتظام، سخنگوی دولت موقت بازرگان، دانست و دستور داد به سه فرزندش ۱۹ و نیم میلیون دلار غرامت داده شود.

در مرداد ۱۳۹۸، یک دادگاه فدرال آمریکا حکم داد که حمایت ایران از شبه‌نظامیان حوثی یمن که در ربودن دو شهروند آمریکایی در سال ۲۰۱۵ و سپس قتل یکی از آنان دخیل بوده‌اند، محرز شد.

طبق حکم دادگاه، از آنجا که بدون حمایت ایران، حوثی‌ها قادر به ربودن این شهروندان آمریکای نبودند، شاکیان پرونده مستحق دریافت خسارت مالی از ایران بودند.

ایران اینترنشنال


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.