گران شدن قیمت گوشت در ایران پس از افزایش نرخ ارز

یکشنبه, 19ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

سلاخ خانه

منبع تصویر، GETTY IMAGES

بر اساس گزارش‌ها، در پی نوسانات قیمت ارز، قیمت گوشت هم در بازار ایران افزایش یافته است. قیمت دلار در بازار آزاد آن کشور اخیرا از ۶۵ هزار تومان گذشت.

افشین صدردادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک در ایران پیش‌بینی کرده است که با افزایش قیمت دلار و بالا رفتن هزینه نگهداری و تولید دام سبک «قیمت گوشت گرم گوسفندی تولید داخل از بازه قیمتی ۵۰۰ هزار تا ۷۰۰ هزار تومان هم بیشتر خواهد شد.»

او با تائید افزایش قیمت گوشت در روزهای اخیر گفته است بالا رفتن نرخ ارز «هزینه تولید و نگهداری دام سبک را بالا برده و همین امر قیمت دام سبک زنده را افزایش داده است و به گرانی گوشت گرم گوسفندی انجامیده که به دست مصرف‌کننده نهایی می‌رسد.»

بنابر اعلام اتحادیه دام سبک ایران، قیمت دام زنده سبک در آخرین روزهای سال گذشته به حدود ۲۵۵ هزار تومان در هر کیلو هم رسید؛ در ایام نوروز نرخ آن ۲۶۰ هزار تومان بود که حالا تا ۲۷۰ هزار تومان هم بالا رفته است.

قیمت هر کیلو گوشت چرخ کرده گوسفندی امروز بیش از ۵۵۰ هزار تومان است که بر اساس مرغوبیت این نرخ می‌تواند متفاوت باشد.

تورم مواد خوراکی در ایران طی سالهای اخیر رشد فزاینده‌ای داشته است که در این میان گوشت سهم بسزایی داشته است.

مرکز آمار ایران نرخ تورم خانوارهای ایرانی در دوازده ماهه منتهی به اسفند ماه پارسال را نزدیک به ۴۱ درصد اعلام کرده است.

در آخرین ماه سال گذشته نرخ تورم سالانه گوشت قرمز، سفید و فرآورده‌های آنها ۸۵ درصد اعلام شد؛ این رقم بیش از دو برابر تورم عمومی اعلام شده است.

طی سال‌های گذشته با افزایش قیمت گوشت، مرغ به همراه ماهی جایگزین گوشت قرمز شده که قیمت آنها هم افزایش یافته است.

البته گرانی کالاهای اساسی در ایران محدود به گوشت نیست و طیف وسیعی از اقلام را شامل می‌شود.

گوشت قرمز در ایران

منبع تصویر، GETTY IMAGES

روزنامه هم‌میهن در گزارشی به نقل از مغازه‌داران نوشته است سرقت از سوپرمارکت‌ها و فروشگاه‌های مواد خوراکی و غذایی افزایش داشته است.

مغازه‌داران می‌گویند با کاهش قدرت خرید مردم «میزان نسیه‌فروشی هم بالا رفته و این روند نسبت به دو، سه سال قبل افزایش داشته است.»

گرانی اقلام اساسی در ایران در حالیست که دولت ابراهیم رئیسی «کند کردن» شتاب تورم در ایران را از دستاوردهای خود می‌داند.

افزایش قیمت دام زنده و گوشت گرم در حالی است که در سالهای اخیر بعضی از تولیدکنندگان به دلیل افزایش هزینه‌ها نظیر بالا رفتن قیمت خوراک دام، دست از تولید دام کشیده‌اند یا تولید را کاهش داده‌اند که افزایش نرخ ارز در تصمیم آنها دخیل بوده است.

طی ماههای اخیر و به ویژه بعد از آغاز جنگ اسرائیل-غزه به دلیل احتمال کشیده شدن پای ایران به مداخله مستقیم نظامی، قیمت ارز رو به افزایش بوده است.

در روزهای اخیر و پس از حمله اسرائیل به کنسولگری جمهوری اسلامی در دمشق و کشته شدن شماری از سران سپاه قدس، بازار ارز ایران موج جدیدی از افزایش قیمت‌ها را شاهد بوده است.

افزایش قیمت دلار در بازار آزاد به بالای ۶۵ هزار تومان در حالی رقم خورده است که امکان اقدام تلافی‌جویانه ایران علیه اسرائیل طی روزهای آینده محتمل است که این اقدام احتمالی-بسته به شدت واکنش- می‌تواند به افزایش بیشتر قیمت‌ها منجر شود.

مسئولان ایرانی البته می‌گویند افزایش بازار ارز موقتی است و هجوم برای خرید ارز را «هیجانی» توصیف می‌کنند.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.