سخنگوی انجمن صنایع لبنی ایران: ۸۰ درصد شرکت‌های لبنی تعطیل شده‌اند

یکشنبه, 19ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

کاهش مصرف لبنیات در ایران

کاهش مصرف لبنیات در ایران

سخنگوی انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران از سیاست‌های اقتصادی کشور در دهه‌های اخیر انتقاد کرده و گفته است که در دو دهه اخیر ۸۰۰ شرکت تولید لبنیات در کشور از مدار تولید خارج شده‌اند.

محمدرضا بنی طبا گفته که با کاهش مصرف لبنیات در ایران به دلیل کاهش قدرت خرید مردم «شاهد ضرر تولیدکننده هستیم.»

به گفته بنی طبا در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار تن شیر خشک انبار شده که نشان می‌دهد صادرات محصولات صنایع تبدیلی هم آسان نیست.

سخنگوی انجمن صنایع فراورده‌های لبنی تاکید کرده که کاهش سرانه مصرف لبنیات به دلیل کاهش قدرت خرید مردم مشکل امروز صنعت لبنیات است.

در تایید کاهش قدرت خرید مردم، معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران، دهم بهمن ماه از کاهش ۳۰ درصدی مصرف لبنیات در بین ایرانیان خبر داده بود.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قزوین نیز چهارم بهمن ماه گفته بود که مشکلات معیشتی یکی از دلایل کاهش سرانه مصرف لبنیات است.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران همچنین گفته بود مصرف لبنیات موجب پیشگیری از پوکی استخوان می‌شود.

علیرضا اولیایی منش همچنین نسبت به مصرف بالای نمک در ایران هشدار داده و گفته که نمک مورد نیاز بدن تنها با مصرف نان تامین می‌شود.

اتاق بازرگانی تهران نیز در روز ۲۱ شهریور سال جاری در گزارشی با عنوان «آژیر خطر مصرف لبنیات» نوشته بود که «پس از حذف ارز ترجیحی از نهاده‌های دامی، ‌‌لبنیات گران شد و مصرف آن به پایین‌ترین حد خود در ۱۰ سال گذشته رسید.»

روند حاکم بر بازار و همچنین آمار حوزه مصرف لبنیات در ایران نشان می‌دهد که سیاست‌ دولت برای تخصیص یارانه به نهاده‌های دامی و تعیین دستوری قیمت محصولات لبنی راه به جایی نبرده است.

بر همین اساس، رضا باکری، دبیر انجمن صنایع فرآورده‌های لبنی ایران، روز پنجم آذر سال گذشته گفت: «مردم قدرت خرید لبنیات با قیمت‌کنترل‌شده را هم ندارند.»

صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.