متوسط مصرف بنزین به ۱۲۰ میلیون لیتر در روز رسید 

دوشنبه, 20ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

جایگاه سوخت - پمپ بنزین - آرشیو

جایگاه سوخت – پمپ بنزین – آرشیو

معاون وزیر راه و شهرسازی با اعلام آمار نوروزی و تاکید بر انجام ۵۳۰ میلیون تردد در کشور، متوسط مصرف روزانه بنزین را ۱۲۰ میلیون لیتر اعلام کرد.

کمال هادیانفر تاکید کرده که مصرف بنزین نسبت به سال گذشته ۱/۶ درصد رشد داشته است.

افزایش مصرف بنزین در ایران در حالی رخ می‌دهد که دولت جمهوری اسلامی قصد دارد با ایجاد محدودیت‌های جدید نسبت به رفع ناترازی ایجاد شده بین تولید و مصرف بنزین اقدام کند.

در همین رابطه جواد اوجی، وزیر نفت جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۵ فروردین ماه در حاشیه جلسه هیات دولت اعلام کرد که تا ۱۰ روز آینده سوخت‌گیری فقط از طریق کارت‌های سوخت شخصی انجام خواهد شد؛ اظهارنظری که به معنای حذف کارت سوخت جایگاه‌داران و محدودیت در عرضه سوخت است.

همچنین مصطفی نخعی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی به وب‌سایت «خبرآنلاین» گفته که دولت برای اینکه مصرف سوخت را مدیریت کند می‌خواهد صورت مساله را با حذف کارت جایگاهها پاک کند.

این نماینده مجلس سهمیه دولتی بنزین را ۶۰ لیتر ۱۵۰۰ تومانی و صد لیتر ۳ هزار تومانی اعلام کرده و گفته که «حالا اگر کسی بیشتر نیاز داشت چکار باید کند؟ این کارت جایگاه را برای همین گذاشتند که این نیاز را برطرف کند. اینکه بخواهند این کارت را حذف کنند به صلاح کشور نیست.»

این رفتار دولت شایعات در مورد بنزین سه نرخی را نیز قوت بخشیده است و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که دولت به دنبال ایجاد محدودیت در عرضه سوخت و پس از آن رونمایی از نرخ سوم بنزین است.

صدای آمریکا در یک سال اخیر چندین بار با استناد به سخنان مقامات جمهوری اسلامی و تاکید رسانه‌ای در ایران مبنی بر ضرورت مدیریت مصرف و مقایسه مصرف در ایران با سایر کشورها، از تغییرات بنیادین در حوزه بنزین گزارش تهیه کرده است.

احمد وحیدی، وزیر کشور، روز ۱۵ آذر سال ۱۴۰۲، گفته بود: «یک لیتر بنزین ما از یک لیتر آب ارزان‌تر است.»‌ او تاکید کرده بود که ‌«قیمت ارزان بنزین خود به خود مصرف بنزین را بالا می‌برد.»

صدای آمریکا نیز با استناد به این اظهارات در گزارشی نوشته بود که الزام و مجوز قانونی در «برنامه هفتم توسعه» و بودجه سال ۱۴۰۳ در کنار اظهارات مقامات نشان دهنده یک «اتفاق بزرگ» در حوزه بنزین است.

در مورد اشاره مقام‌ها و برخی از نمایندگان مجلس به لزوم جراحی اقتصادی، شماری از کارشناسان گفته‌اند که هر گونه دستکاری در قیمت بنزین منجر به تشدید فشارهای اقتصادی و برهم خوردن مناسبات سیاسی و اجتماعی در ایران خواهد شد.

افزایش قیمت بنزین در دوره ریاست جمهوری حسن روحانی در آبان ۹۸ اعتراضات گسترده‌ای را در ایران به همراه داشت. جمهوری اسلامی در واکنش به این اعتراضات گسترده، اقدام به سرکوب معترضان کرد.

در این ارتباط، خبرگزاری رویترز روز دوم دی ۹۸، از کشته شدن حدود ۱۵۰۰ نفر در اعتراضات خبر داد و به نقل از سه منبع نزدیک به رهبر جمهوری اسلامی نوشت که خامنه‌ای به مقامات دولتی و امنیتی دستور داده بود برای متوقف کردن اعتراضات «هر کاری لازم است» انجام دهند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.