هه‌نگاو از «فشار بی‌سابقه» نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی بر همکاران خود خبر داد

دوشنبه, 20ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

حسین باقری، فعال حقوق بشر، پیش از این سابقه بازداشت را داشته است

رادیو فردا

مجموعهٔ حقوق بشری هه‌نگاو که اخبار مناطق کردنشین ایران را پوشش می‌دهد از «تهدید جانی اعضایش توسط نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی»‌ خبر داده است.

این سازمان روز یک‌شنبه، ۱۹ فروردین‌ماه، در شبکهٔ اجتماعی ایکس (توئیتر سابق) اعلام کرد که همزمان با گسترش فعالیت هه‌نگاو در سال ۱۴۰۱، همگام با اعترضات سراسری، «فشارهای امنیتی بر اعضای این مجموعه به طور بی‌سابقەای گسترش یافته» است.

هه‌نگاو در ادامه خبر داده است که «عاملین سپاه» اعضای هه‌نگاو را که در اقلیم کردستان عراق ساکن هستند به صورت مستقیم تهدید به «ربایش و قتل»‌ کرده‌اند.

در اطلاعیه هه‌نگاو آمده است که «یکی از افراد مشکوک به همکاری با سپاه» به اعضای این مجموعه گفته است:‌ «برای بە هلاکت رساندن شما چە در داخل و چە در خارج از طریق نیروهای قدس و قرارگاە رمضان اقدام خواهم کرد.»

این سایت حقوق بشری در ادامه اعلام کرد: «در چند هفته گذشته سازمان حقوق بشری هه‌نگاو بارها چە در شبکه‌های اجتماعی و چە به صورت پیام‌های خصوصی مورد حملهٔ بی‌سابقۀ سایبری‌ و نیروهای جمهوری اسلامی و امنیتی‌کاران همدستشان در خارج از کشور قرار گرفته است.»

در این اطلاعیه همچنین آمده که حسین باقری (با اسم دوم ژاکان باران) که از همکاران این مجموعه در ایلام بوده، دو هفته پیش «حین رفتن به ترکیه در مرز اقلیم کردستان ناپدید شده است».

رادیوفردا نیز مطلع شده که از روز چهارم فروردین‌ماه امسال که آقای باقری قصد خروج از مرزهای ایران را داشته، نزدیکان و آشنایان او از سرنوشتش اطلاعی ندارند.

هه‌نگاو در ادامه نوشته است: «افرادی که مسئولیت انتقال وی را بر عهده داشته‌اند از هرگونه جوابی سر باز می‌زنند» و همین مسئله «احتمال ربایش» این زندانی سیاسی سابق را بیشتر می‌کند.

حسین باقری، شاعر کرد اهل ایلام که دچار معلولیت جسمی است، پیش از این در اسفندماه ۱۳۹۷ در مراسم نوروز شهرستان ملکشاهی استان ایلام بازداشت و به «تبلیغ علیه نظام»، «تشویش اذهان عمومی» و «توهین به مقدسات» متهم شد.

جمهوری اسلامی که سابقه حذف فیزیکی مخالفان خود در دوره‌های مختلف تاریخی در داخل و خارج از کشور را دارد، در سال‌های اخیر روزنامه‌نگاران و فعالان سیاسی متعدد خارج از کشور را از طریق فضای مجازی به حذف فیزیکی تهدید کرده یا بر خانواده‌های آنها در داخل کشور فشار آورده است.

در سال‌های گذشته بسیاری از فعالان حقوق بشر و روزنامه‌نگاران خارج از ایران از جمله در رادیوفردا شواهدی را در این زمینه در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند.

در همین زمینه شبکه ایران اینترنشنال خبر داد که پوریا زراعتی، از مجریان این شبکه، روز جمعه، دهم فروردین، در لندن هدف حمله چند «مرد ناشناس» قرار گرفته است.

این شبکهٔ تلویزیونی در آبان ۱۴۰۱، در بحبوحه اعتراضات «زن، زندگی، آزادی»، نیز از تهدید سپاه پاسداران علیه دو تن از خبرنگاران خود خبر داده بود.

یک سال بعد، در آذرماه ۱۴۰۲، شبکه خبری آی‌تی‌وی در بریتانیا در گزارشی اختصاصی خبر داد که «جاسوسان ایرانی» به یک «قاچاقچی انسان» سفارش داده بودند در اِزای دریافت مبلغ ۲۰۰ هزار دلار، این دو مجری شبکه ایران اینترنشنال را در لندن ترور کند.

با استفاده از گزارش شبکه‌های اجتماعی، هه‌نگاو و رادیوفردا/ پ. م./ ف. دو.
 

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.