فیلتربان: شرکت «یافتار» طرح رصد کاربران را به دادستانی ارائه داده است

سه شنبه, 21ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

صدای آمریکا

وب‌سایت «فیلتربان» از طرح «محرمانه» شرکت «یافتار» به دادستانی خبر داده است که بر آن اساس، خدمات سامانه خارجی را از طریق نمونه‌شبیه‌سازی‌شده ارائه می‌کند و با فیشینگ، اطلاعات کاربر را گرفته و آمار صفحات بازدیدشده او را در اختیار می‌گیرد.

مصوبه شورای عالی فضای مجازی، استفاده از پوسته‌هایی را که امکان استفاده از پلتفرم‌های پرمخاطب فیلترشده مانند اینستاگرام، یوتیوب و تلگرام را فراهم کنند امکان‌پذیر کرده است.

«فیلتربان» می‌گوید در ایمیل‌های شرکت یافتار که برای دادستانی کل کشور فرستاده شده است، طرح «پروکسی نسل جدید»، کاربر را به یک نسخه شبیه‌سازی شده از سایت خارجی وارد کرده و به اطلاعات او دسترسی پیدا می‌کند.

سایت فیلتربان پروژه‌ای است که با هدف دریافت درک بهتر از سیاست‌های اینترنتی ایران و حقوق دیجیتال راه اندازی شده است.

«فیلتربان» به این موضوع اشاره کرده است که شنود غیرمجاز محتوای ارتباطی مردم و ذخیره آنها بدون اجازه و اطلاع کاربران، طبق مواد ۷۳۰ و ۷۴۰ قانون مجازات اسلامی جرم محسوب می‌شود و از همین رو، سیستم فیلترینگ «یافتار» را در تضاد با قوانین خود جمهوری اسلامی دانسته است.

شرکت «یافتار پژوهان پیشتاز رایانش» با همکاری کارگروه تعیین مصادیق محتوای مجرمانه به طراحی و استفاده از ابزارهایی برای «خزیدن» در موتورهای جستجوی پیشرو جهان برای شناسایی و سانسور محتواهای ویدیویی و نوشتاری «مجرمانه» از دید کارگروه می‌پردازد. این شرکت همچنین با همکاری دادستانی کل ایران اقدام به مسدودکردن وی‌پی‌ان‌ها می‌کند.

گروه راستی‌آزمایی «فکت‌نامه» نیز در بهمن سال ۱۴۰۲ گزارشی منتشر کرد که در آن اسامی و پروفایل شرکت‌هایی که پیمانکار فیلترینگ سانسور اینترنت در ایران هستند را معرفی کرد.


بر اساس این گزارش، شرکت یافتار،علاوه بر فیلترینگ در زمینه تحلیل تصویر و شناسایی چهره با دادستانی جمهوری اسلامی و سپاه پاسداران همکاری می‌کند.

«فکت‌نامه» اشاره کرده است که یافتار خدماتی نیز برای شناسایی مصادیق بدحجابی در فضای مجازی به دادستانی کشور و کمیته تعیین مصادیق مجرمانه ارائه داده است.

ایالات متحده آمریکا در اولین سالگرد کشته شدن مهسا (ژینا) امینی در بازداشت گشت ارشاد، از تحریم ٢٩ مقام و نهاد خبر داد که شرکت «یافتار پژوهان پیشتاز رایانش» یکی از آنها بود.

زمانی که صحبت از کنترل، سرکوب و قطع اینترنت در ایران می‌شود، بسیاری اغلب نام «ابر آروان» را به خاطر می‌آورند.

شرکت ابر آروان یکی از بازوهای اصلی دولتمردان جمهوری اسلامی در اجرای طرح‌های محدود کننده اینترنت در ایران است.

آمریکا در خرداد سال ۱۴۰٢، شرکت فناوری «ابر آروان»، دو نفر از بنیانگذاران این شرکت، و یک شرکت وابسته به آن را تحریم کرد.

اتحادیه اروپا نیز شرکت «ابر آروان» را در ٢٣ آبان ۱۴۰۱ در واکنش به سرکوب خشونت‌آمیز معترضان به کشته‌شدن مهسا (ژینا) امینی و نقش آن در سانسور اینترنت تحت تحریم قرار داده بود ولی در ۱۶ فروردین ۱۴۰۳ آن را از فهرست تحریم‌شدگان خود خارج کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.