برخورد قضایی با روزنامه‌نگاران و مطبوعات منتقد به عملکرد ایران در حمله به اسرائیل

دوشنبه, 27ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

حسین دهباشی، عباس عبدی، یاشار سلطانی، روزنامه اعتماد و جهان صنعت

به ترتیب از بالا به پایین، حسین دهباشی، عباس عبدی و یاشار سلطانی به دلیل انتقاد از عملکرد ایران در مورد اسرائیل به دادگاه احضار شده‌اند
 بی بی سی فارسی

دستگاه قضایی ایران در پی انتقاد برخی فعالان سیاسی، رسانه‌ای و روزنامه‌ها از عملکرد جمهوری اسلامی در حمله اخیر به اسرائیل، آنها را به دادگاه احضار کرده است.

براساس تازه‌ترین خبرها، حسین دهباشی، عباس عبدی و یاشار سلطانی باید به اتهام «برهم زدن امنیت روانی جامعه» در دادگاه حاضر شوند.

پیشتر مقام‌های قضایی ایران بر علیه روزنامه‌های جهان صنعت و روزنامه اعتماد نیز «اعلام جرم» کرده بودند.

دادستانی تهران اعلام کرد که این اقدامات قضایی «در راستای وظیفه قانونی قوه قضاییه برای مقابله با برهم زنندگان امنیت روانی جامعه» صورت می‌گیرد.

آقای دهباشی، مستندساز و روزنامه‌نگار، پس از حمله به اسرائیل در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «حمله‌ دیشب نمایشی، ناکافی و ناموفق بود و به نگرانی‌ها برای توان واقعی دفاعی کشور دامن زد.»

عباس عبدی، فعال سیاسی و روزنامه‌نگار نیز در یادداشت روز یکشنبه روزنامه اعتماد با عنوان «خطرناکی پاسخ دادن و ندادن» نوشته بود که هزینه‌های جنگ، بسیار بیشتر از منافع آن، حتی در صورت پیروزی است و «برخلاف تصور رایج معتقدم که حمله اسرائیل در اصل واکنشی بوده است و نیازی به پاسخ و واکنش ایران ندارد.»

این تحلیل‌گر سیاسی همچنین نوشته بود: «بازدارندگی از طریق تسلیحات متعارف با کشوری که موجودیت آن را به رسمیت نمی‌شناسند یا خواهان نابودی آن هستند، بی‌معنا است.»

آقای عبدی در کانال تلگرام خودش توضیح داده بود که این یادداشت را پیش از حمله سپاه نوشته بود که در روز شنبه منتشر شد، اما قوه قضائیه ایران به خاطر انتشار این یادداشت، علیه‌ روزنامه اعتماد اعلام جرم کرد.

محسن برهانی، وکیل دادگستری و استاد سابق دانشگاه در خصوص این مورد اتهامی در حسابش در شبکه اجتماعی ایکس نوشت که «اساساً چنین عناوین مجرمانه‌ای در قوانین موجود کشور وجود ندارد.»

روزنامه جهان صنعت در صفحه اول شماره یکشنبه خود از تبعات اقتصادی تنش‌ بین ایران و اسرائیل و سقوط بورس ابراز نگرانی کرده بود

منبع تصویر،AFTABNEWS

توضیح تصویر،روزنامه جهان صنعت در صفحه اول شماره یکشنبه خود از پیامدهای اقتصادی تنش‌ بین ایران و اسرائیل و سقوط بورس ابراز نگرانی کرده بود

پیشتر دادستانی تهران علیه روزنامه جهان صنعت اعلام جرم کرده بود. این روزنامه در صفحه اول روز یکشنبه، از پیامدهای اقتصادی تنش‌ بین ایران و اسرائیل و سقوط بورس ابراز نگرانی کرده بود که به نظر می‌رسد به همین دلیل با برخورد دستگاه قضایی مواجه شده است.

قوه قضائیه ایران معتقد است که مطالب منتشر شده در این روزنامه «جهت برهم‌زدن امنیت روانی جامعه و متلاطم‌کردن فضای اقتصادی کشور» بوده‌ است.

یاشار سلطانی، روزنامه‌نگار و مدیر کانال اسکان‌نیوز نیز از جمله افرادی است که خبر احضارش منتشر شد.

براساس گزارش‌ها دلیل احضار آقای سلطانی انتشار مطلبی در خصوص قیمت ارز در اسکان‌نیوز بوده است.

آقای سلطانی در افشای ماجرای زمین‌هایی که به نام کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران ثبت شده بود، نقش اصلی را داشت.

سازمان اطلاعات سپاه پاسداران نیز با انتشار بیانیه‌ای نوشت با کسانی که در فضای مجازی از اسرائیل حمایت کنند، «برخورد قاطع» خواهد کرد.

در این بیانیه از شهروندان خواسته شده است تا موارد حمایت از اسرائیل را به واحد سایبری سپاه گزارش دهند.

در این بیانیه آمده که «فعالیت برخی از صفحات مجازی در همراهی و حمایت» از اقدامات اسرائیل، «موجب جریحه‌دار شدن عواطف ملت ایران شده» است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.