قیمت نفت برنت با شروع معاملات بازارهای جهانی به زیر۹۰ دلار افت کرد

دوشنبه, 27ام فروردین, 1403
اندازه قلم متن

.

قیمت نفت که در پی حمله ایران به اسرائیل جهش یافته بود در معاملات امروز بازارهای جهانی افت کرد. به نحوی که هر بشکه نفت برنت برای تحویل در ماه ژوئن با کاهشی معادل یک درصد به بیش از ۸۹ دلار و ۵۰ سنت رسید.

این در حالی است که روز جمعه، بهای هر بشکه نفت برنت به بالای ۹۲ دلار هم رسید و بالاترین قیمت از ماه اکتبر را ثبت کرد.

هر بشکه نفت غرب تگزاس هم امروز با افت، امروز کمتر از ۸۵ دلار معامله شد.

ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت است که تولید روزانه آن ۳ میلیون بشکه در روز تخمین زده شده است.

بازار نفت به تحولات آتی و احتمال ادامه درگیری میان ایران و اسرائیل چشم دوخته است و تداوم تنش‌ها می‌تواند زنجیره عرضه این کالا را مختل کند.

پس از حمله روسیه به اوکراین قیمت نفت در بازارهای جهانی به بالای ۱۲۰ دلار هم رسید که این پیامدهای بسیاری نه تنها برای کسب و کارها داشت، بلکه هزینه کالاها و خدمات را بالا برد.

در روزها و هفته‌های پیش رو، در صورت حمله متقابل اسرائیل، بازار نفت ممکن است دوباره شاهد جهش قیمت شود.

در حالی که مقام‌های ایرانی از پایان «موفقیت‌آمیز» عملیات خود سخن می‌گویند، وزیر دفاع اسرائیل می‌گوید مقابل کشورش با ایران هنوز پایان نیافته است.

افت قیمت نفت در حالی است که قیمت طلا با نزدیک شدن به رکورد تاریخی به ۲۴۰۰ دلار در هر اونس رسیده است.

طلا به عنوان سرمایه امن در زمان «عدم قطعیت» توسط بسیاری از سرمایه‌گذاران خریداری می‌شود که هفته پیش و قبل از حملات جمهوری اسلامی ایران به اسرائیل بالا رفت.

امروز بازارهای بورس عمده هم در جهان در معاملات اولیه شاهد افت بودند؛ شاخص فوتسی-۱۰۰ در بازار بورس لندن-اصلی‌ترین شاخص این بازار- با افت جزئی همراه بود.

ایران یکی از اعضای بزرگ اوپک پلاس است و نگرانی بازار نفت این است که عبور کشتی‌ها از تنگه ترمز در صورت تشدید تنش‌ها با مشکل مواجه شود.

حدود ۲۰ درصد از نفت جهانی از این مسیر می‌گذرد و صادرکنندگان بزرگ نفت مثل کویت، عربستان سعودی، امارات متحده و عراق بیشتر نفت خود را از طریق این تنگه به مقاصد صادراتی خود عبور می‌دهند.

ایران در مواردی طی سال‌های متمادی تهدید به بستن این تنگه کرده بود.

تنش در بازار نفت در حالی رقم خورده است که پس از جنگ-اسرائیل غزه و حملات حوثی‌های مورد حمایت ایران به کشتی‌های تجاری در دریای سرخ و کاهش عبور کشتی‌ها از این منطقه، قیمت نفت در بازارهای جهانی بالا رفته بود که حالا تنش اخیر هم به نگرانی‌ها درباره افزایش قیمت نفت افزوده است.

کاهش قیمت نفت در بازار ایران در حالی است که در بازار ایران، امروز شاخص بورس با افزایش حدود ۱۰ هزار واحدی به ۲ میلیون و ۲۰۶ هزار واحد رسید.

بازار ارز و طلا هم امروز افت نسبی را تجربه کردند و دلار هم که در روزهای اخیر به بالای ۷۰ هزار تومان هم در بازار آزاد رسیده بود، بیش از ۶۶ هزار تومان معامله می‌شود.

از: بی بی سی


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.