طالبان باز هم بنزین صادراتی ایران را پس داد؛ ادامه معمای بنزین تولید داخل

شنبه, 1ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

کیفیت بنزین تولید ایران

کیفیت بنزین تولید ایران

اداره «استاندارد» گروه طالبان اعلام کرده است که به‌خاطر عدم برخورداری از استانداردهای لازم و «بی‌کیفیت» بودن سوخت ارسالی از ایران، از پذیرش محموله‌های سوخت خودداری کرده است.

بنابر اعلام اداره استاندارد طالبان، ۲۲ تانکر سوخت «بی‌کیفیت» صادراتی از ایران به مبدا بازگردانده شده است.

پس فرستادن بنزین صادراتی ایران از افغانستان پس از روی کار آمدن گروه طالبان بیشتر شده است و این گروه حاکم بر افغانستان کیفیت بنزین ایرانی را عامل آلودگی هوا دانسته و از پذیرش آن خودداری می‌کند. در همین رابطه رئیس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی ۱۳ آذرماه سال ۱‍۴۰۲ پس از مرجوع شدن محموله‌های ارسالی مدعی شد که استاندارد تولیدات نفتی کنونی و صادراتی به کشورهای دیگر از جمله افغانستان، دارای کیفیت مناسب است و «برگشت» زدن آنها، اهمیت فنی ندارد.

مسئولان اداره استاندارد ولایت نیمروز افغانستان که تحت کنترل گروه طالبان هستند، مرداد ماه ۱۴۰۱ اعلام کرده بودند که از ورود «۵۰۰ هزار لیتر» بنزین بی‌کیفیت به آن کشور جلوگیری کرده‌اند.

با این وجود، رییس هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی همچنان مدعی شده بود که بنزین تولید مجتمع‌های داخلی دارای شاخص‌های سطح بالا و «طبق استانداردهای بین‌المللی تعریف و تایید شده و یورو ۴ و ۵ است.»

این ادعاها در حالی است که کیفیت بنزین تولید ایران حتی مورد قبول طالبان در افغانستان و مقامات کشور عراق هم نیست تا این کشورها سوخت مورد نیاز خود را از سایر کشورها و با قیمت بیشتر تهیه کنند و حاضر به خرید بنزین ارزان و بی کیفیت ایرانی نباشند.

این موضوع را رئیس اتحادیه صادرکننده‌های فرآورده‌های نفتی در ۳۰ خرداد سال ‍۱۴۰۲ اعلام کرده و گفته بود که کشورهای عراق و افغانستان دنبال بنزین با استاندارد بالاتری هستند.

حمید حسینی، کیفیت بنزین تولید ایران را پایین عنوان کرده و می‌گوید وقتی طالبان هم به دنبال افزایش کیفیت کالاهای ورودی خود است یعنی اینکه «این کشورها دیگر هر کالایی را با هر کیفیتی نمی‌پذیرند.»

به گفته حسینی، بالارفتن کیفیت محصولات مورد نظر در افغانستان دلیل بازگشت بنزین ایران از سوی طالبان بوده است.

عدم پذیرش بنزین ایرانی از سوی عراق و افغانستان در حالی است که بر اساس گزارش‌ها روزانه نزدیک به ۱۲۰ میلیون لیتر از این بنزین در کشور مصرف می‌شود که تحلیلگران کیفیت بنزین تولیدی را یکی از عوامل اصلی آلودگی هوا در کشور می‌دانند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.