احضار مجدد آیت الله عبدالحمید معصومی تهرانی، منتقد صلاحیت علمی رهبری، به دادگاه ویژه روحانیت

دوشنبه, 5ام خرداد, 1393
اندازه قلم متن

abdolhamid masumi tehraniآیت الله عبدالحمید معصومی تهرانی، طی احضاریه ای کتبی، از سوی دادسرای ویژه روحانیت تهران، برای روز یکشنبه ۱۱ خرداد ۱۳۹۱، به شعبه اول این دادسرا فراخوانده شد.

بنا بر اطلاع “کمپین صلح فعالان در تبعید”، در متن احضاریه این روحانی نواندیش، که اولین بار به دلیل رد صلاحیت علمی سید علی الله خامنه ای، رهبر ایران، در دهه شصت محاکمه و بازداشت شده بود، علت احضار، “مشتکی عنه” عنوان شده است.

او که از سال ۸۸ به قید وثیقه ۵۰ میلیون تومانی آزاد می باشد، در مهرماه سال ۶۸، به دلیل رد صلاحیت علمی رهبری جدید آن سال های جمهوری اسلامی (سید علمی خامنه ای)، در سخنرانی خود در ستاد نیروی هوایی بازداشت و توسط دادسرای ویژه روحانیت و سلیمی که در حال حاضر دادستان کل ویژه روحانیت است، به جرم توهین به رهبری و مسوولین کشور و همچنین تحریک افکار عمومی و شایعه پراکنی و نشر اکاذیب، به ۵ سال زندان و خلع از لباس روحانیت محکوم شد که در همان زمان حکم مزبور را نپذیرفت و آن را به صورت مکتوب اعلام کرد.

وی پس از گذارندن یکسال از دوران حبس خود به اتهام همان اعتراضات و با عنوان نقض حکم، به ۴۰ ضربه شلاق توسط رهبرپور محکوم گردید.

وی مجددا در مهرماه ۱۳۷۴ به دلیل نشر اطلاعیه هایی از طرف (حزب روحانیت آزادیخواه ایران – حرا) توسط وزارت اطلاعات دستگیر و به اتهام تهیه و تنظیم و انتشار اوراق مظله! نقض حکم، جعل عنوان و جعل سند عادی که تماما اتهاماتی بود که در بازداشتگاه توحید (موزه عبرت امروز) عنوان شده بود به یک سال نیم زندان توسط روح الله حسینیان محکوم گردید.

او همچنین در اواخر اسفند سال ۱۳۸۷ به اتهام خواندن عقد ازدواج عادی و عنوان اتهامی جعل مهر دفتر ازدواج و همکاری با دایر کننده دفتر ازدواج چهار ماه را در زندان اوین گذراند که سه ماه آن در بند ۲۴۰ زندان اوین و یک ماه نیز در بند ۲۰۹ (بازداشت وزارت اطلاعات) سپری گردید. در مورد آخر اما دلیل اصلی بازداشت، نظرات او در حوزه های سیاسی و فقهی و همچنین خوش نویسی و تذهیب کتب تورات، زبور و انجیل بود.

این روحانی شیعه، پیشتر به همراه چند تن از فعالان مدنی، سیاسی و حقوق بشر به منظور دلجویی، به دیدار خانواده های اعضاء مدیران جامعه بهایی ایران رفته و تابلوی تذهیبی را از سوی حضار به آنان هدیه کرده بود.

گفتنی است دادگاه ویژه روحانیت که یکی از ارکان قدرت ولایت فقیه در ایران و راهی برای کنترل روحانیون و حوزهٔ علمیه از سوی رهبر ایران به شمار می‌رود، در عمر سی ساله خود بسیاری از روحانیون منتقد جمهوری اسلامی را محاکمه کرده‌است که از جمله مهمترین آنان آیت‌الله سید محمّدکاظم شریعتمداری، آیت‌الله حسین‌علی منتظری، آیت‌الله عبدالحمید معصومی تهرانی، عبدالله نوری، محسن کدیور،حسن یوسفی اشکوری ، مهدی هاشمی، هادی قابل و هادی خامنه‌ای هستند.

دادگاه ویژه روحانیت مستقل از قوه قضائیه و دیوان عالی کشور و مستقیما زیر نظر رهبر ایران فعالیت می کند و روند دادرسی در آن نیز با قوه قضائیه و سایر دادگاههای ایران متفاوت است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.