درگیری‌ در دانشگاه‌های آمریکا بر سر جنگ غزه؛ ده‌ها تن در دانشگاه کلمبیا بازداشت شدند

چهارشنبه, 5ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

چادرهایی که معترضان در دانشگاه‌ کلمبیا در نیویورک در اعتراض به جنگ غزه برپا کرده‌اند

چادرهایی که معترضان در دانشگاه‌ کلمبیا در نیویورک در اعتراض به جنگ غزه برپا کرده‌اند

گزارش‌های رسیده از آمریکا حاکی است که درگیری بین معترضان طرفدار فلسطینی‌ها و دانشگاه‌های هر دو بخش شرق و غرب ایالات متحده تشدید شده و پلیس ده‌ها تن را در دانشگاه کلمبیا بازداشت کرده است.

گزارش روز چهارشنبه، پنجم اردیبهشت، خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید صدها نفر در اعتراض به جنگ در نوار غزه در دانشگاه کلمبیا در نیویورک چادر زده‌اند، و ده‌ها تن نیز در داخل دو ساختمان دانشگاه کالیفرنیای شمالی سنگر گرفته‌اند.

دانشجویان معترض خواستار محکومیت حمله اسرائیل به غزه از سوی دانشگاه‌های خود و همچنین قطع روابط دانشگاه‌های آمریکا با شرکت‌هایی هستند که به اسرائیل سلاح می‌فروشند. پلیس آمریکا در روزهای اخیر ده‌ها نفر را به اتهام اخلال در قانون بازداشت کرده‌ است.

مینوش شفیق، رئیس دانشگاه کلمبیا، تا نیمه‌شب سه‌شنبه به دانشجویان ضرب‌الاجل داده بود که چادرهای خود را جمع‌آوری و محوطه دانشگاه را ترک کنند، و افزوده بود وگرنه «ما گزینه‌های جایگزین را در نظر می‌گیریم».

به گزارش آسوشیتدپرس، این ضرب‌الاجل بدون هیچ توافقی به پایان رسید. فیلم‌ها نشان می‌دهد که برخی از معترضان چادرهای خود را جمع می‌کنند، در حالی که برخی دیگر همچنان مشغول سخنرانی هستند.

تنش‌ها یک روز قبل از حضور مایک جانسون، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، در دانشگاه کلمبیا برای دیدار با دانشجویان یهودی و واکنش به یهودی‌ستیزی در محیط‌های دانشگاهی به اوج خود رسید.

این گزارش می‌افزاید معترضان در دانشگاه پلی‌تکنیک ایالتی کالیفرنیا، هومبولت، با استفاده از مبلمان، چادر، زنجیر و سیم اقدام به مسدود کردن ورودی‌های ساختمان آن کرد‌ه‌اند.

معترضان که با هجوم ماموران ضدشورش به ورودی ساختمان روبرو شده بودند، شعار می‌دادند که «ما از شما نمی‌ترسیم.»

مدیریت این دانشگاه در بیانیه‌ای ضمن اعلام تعطیلی کلاس‌ها به مدت یک روز، گفته است که پلیس سه دانشجو را دستگیر کرده است.

پیتر سالوی، رئیس دانشگاه ییل، نیز گفت که معترضان پیشنهاد پایان اعتراضات و ملاقات با مدیران را رد کردند و پس از چند هشدار، رؤسای دانشگاه تشخیص دادند که «وضعیت دیگر امن نیست»، در نتیجه پلیس وارد عمل شد و ضمن جمع‌آوری چادرها، اقدام به دستگیری افراد کرد.

تظاهرات در دانشگاه‌های آمریکا علیه جنگ در غزه ماه‌هاست ادامه دارد اما پس از این‌که بیش از یکصد تن از معترضان حامی فلسطینی‌ها که در محوطه دانشگاه کلمبیا اردو زده بودند روز پنجشنبه بازداشت شدند، تنش‌ها بالا گرفت.

آسوشیتدپرس می‌گوید دانشگاه‌ها در حال حاضر با استناد به نگرانی‌های امنیتی و در حالی که برخی از دانشجویان یهودی می‌گویند که انتقاد از اسرائیل به یهودی‌ستیزی تبدیل شده است، مقررات شدیدتری را علیه معترضان اعمال می‌کنند.

دانشگاه کلمبیا کلاس‌های خود در روز دوشنبه را به منظور کاهش تنش در محوطه دانشگاه و همچنین نگرانی از آزار و اذیت احتمالی دانشجویان یهودی لغو کرد.

این دانشگاه روز سه‌شنبه اعلام کرد که کلاس‌ها تا پایان سال به شکل ترکیبی برگزار می‌شوند تا دانشجویان بتوانند به صورت آنلاین یا حضوری در آن شرکت کنند.

کریستوفر ری، مدیر پلیس فدرال ایالات متحده (اف‌بی‌آی)، نیز روز سه‌شنبه گفت که این نهاد برای مقابله با «تهدیدهای یهودی‌ستیزانه و خشونت‌های احتمالی» در حال هماهنگی با دانشگاه‌هاست.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.