پیامک ذخیره آب به شهروندان؛ جیره‌بندی آب در راه است 

شنبه, 8ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

صدای امریکا

منابع خبری ایران از پیامک شرکت آب و فاضلاب استان تهران در روزهای گذشته، مبنی بر توصیه به شهروندان برای ذخیره‌سازی حداقل ۷۵ لیتر آب به ازای هر نفر خبر دادند؛ اقدامی که کارشناسان آن را هشداری برای در پیش بودن «جیره‌بندی آب» در ماه‌های پیش رو دانستند.

وب‌سایت «خبرآنلاین» در واکنش به این پیامک نوشته است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که علت ارسال این پیامک، احتمال قطع شدن آب شرب منازل به‌دلیل فرسودگی شبکه آب شهری تهران و افت ۱۰ درصدی بارندگی نسبت به سال گذشته است.

روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از یک «منبع آگاه» در این رابطه نوشته است که تا امروز برنامه‌ای برای قطعی آب در تابستان در دستور کار قرار نگرفته است و «در این پیامک اجباری وجود ندارد و فقط جهت ایجاد آرامش بیشتر است.»

رضا حاج کریم، رئیس هیات‌مدیره فدراسیون صنعت آب ایران اما نظر متفاوتی دارد و گفته است که در حال حاضر شهر تهران با فرسودگی شبکه آب مواجه است و این پیام در جهت کنترل فشار وارد بر شبکه اتخاذ شده است.

این اظهارات متفاوت در حالی است که شاید بتوان علت اصلی این پیامک را در لابلای خبر منتشر شده توسط خبرگزاری «تسنیم» پیدا کرد. این خبرگزاری امنیتی نوشته است که میزان ذخایر آبی سدهای پنج‌گانه تهران بالغ بر ۳۳۹ میلیون مترمکعب است که در مقایسه با ذخایر ۴۰۹ میلیون مترمکعبی روز مشابه سال قبل کاهشی ۷۰ میلیون مترمکعبی دارد.

تسنیم تاکید کرده که با وجود رشد بارش‌ها در بخش‌های مختلف کشور نسبت به سال آبی گذشته، بخش‌هایی از ایران همچون استان تهران، یا رشد بارش اندکی داشته‌اند و یا نسبت به آمار بارش‌های سال آبی قبل و متوسط دراز مدت، با کاهش در میزان بارش‌ها مواجه‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.