با وجود «دستور» رئیسی؛ ۱۴۹ هزار نفر همچنان در صف وام ازدواج هستند

یکشنبه, 9ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

ازدواج و طلاق

ازدواج و طلاق

بنابر اعلام منابع خبری، با وجود «دستور» ابراهیم رئیسی و تاکید بر «صفر شدن صف متقاضیان وام ازدواج» در سال ۱۴۰۲، همچنان ۱۴۹ هزار زوج در صف دریافت وام هستند. پرداخت وام ازدواج یکی از ابزار تحقق خواسته‌های علی خامنه‌ای برای تسهیل ازدواج و فرزندآوری است که محقق نشده است.

وب‌سایت «اقتصاد ۲۴» در گزارشی اعلام کرد که در صورتی که سهمیه بانک‌ها برای این وام در مقایسه با سال گذشته افزایش نیابد، صف این وام امسال افزایش می‌یابد.

این در حالی است که ۱۴ تیر ماه سال گذشته رئیس دفتر ابراهیم رئیسی در نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی بخشی از تاکیدات رئیس جمهور درباره رفع موانع و مشکلات پرداخت تسهیلات ازدواج را به او ابلاغ کرد و مقرر شد تا پایان تابستان سال ۱۴۰۲ صف متقاضیان این وام به صفر برسد.

روزنامه «خراسان» اما در تاریخ ششم دی ماه سال ۱۴۰۲ در گزارشی به این نامه اشاره کرد و نوشت که براساس گزارش بانک مرکزی تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲، بیش از ۲۸۰ هزار نفر در نوبت دریافت این وام قرار دارند.

با بی اثر بودن دستور اولیه ابراهیم رئیسی، او بار دیگر در سوم اسفند ماه سال ۱۴۰۲ بانک مرکزی را موظف کرد «در اسرع وقت» نسبت به تعیین تکلیف هزاران زوج در انتظار وام ازدواج از جمله رفع «مشکل اخذ تضامین بانکی» اقدام کند.

آن طور که گزارش‌ها نشان می‌دهد این دستور ابراهیم رئیسی نیز در همان جلسه‌ای که بیان کرده بود باقی مانده و صف متقاضیان وام ازدواج نه تنها کم نشده بلکه در حال افزایش نیز است.

پرداخت وام ازدواج در ایران در راستای اجرای منویات علی خامنه‌ای است و جمهوری اسلامی در چند سال اخیر سیاست «تشویق به فرزندآوری» و افزایش جمعیت را با جدیت بیشتری دنبال می‌کند.

در این مسیر در کنار وام ازدواج، پرداخت وام مسکن نیز در دستور کار دولت قرار دارد که بر اساس اعلام رسانه‌ها این سیاست‌ها در ایران بی‌نتیجه بوده است و خروجی آنها به افزایش جمعیت ختم نشده است.

در همین رابطه روزنامه «دنیای اقتصاد» ۲۶ بهمن ماه سال ۱۴۰۲ با بررسی شرایط اقتصادی و ارتباط آن با افزایش جمعیت و نرخ باروری نوشته بود که سقوط کیفیت زندگی به قعر جدول جهانی، رشد جمعیت در ایران را به شش دهم درصد رسانده است.

در این گزارش تاکید شده بود که وام فرزندآوری، قرعه‌کشی خودرو، یارانه دادن و افزایش مبلغ وام ازدواج از سوی دولت برای بهبود وضعیت فرزندآوری نیز راه به جایی نبرده است.

بنابر گزارش‌ها «شاخص کیفیت زندگی» که به سنجش وضعیت کیفی زندگی افراد در حوزه‌هایی مختلف می‌پردازد، رتبه ایران را در سال ۲۰۲۳ میلادی در رتبه ۸۰ در میان ۸۴ کشور مورد بررسی اعلام کرده و به باور کارشناسان در چنین شرایطی، خانوارها گرایشی به داشتن فرزندان متعدد ندارند.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.