دولت نتانیاهو در تلاش برای جلوگیری از صدور حکم «جلب بین‌المللی» مقامات اسرائیلی است

دوشنبه, 10ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

از چپ: بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت، بنی گانتس

از چپ: بنیامین نتانیاهو، یوآو گالانت، بنی گانتس

رسانه‌های اسرائیل از تلاش حکومت این کشور برای جلوگیری از صدور حکم جلب برخی مقامات ارشد دولت بنیامین نتانیاهو در رابطه با جنگ غزه خبر داده‌اند.

رسانه‌های اسرائیل از تلاش حکومت این کشور برای جلوگیری از صدور حکم جلب برخی مقامات ارشد دولت بنیامین نتانیاهو در رابطه با جنگ غزه خبر داده‌اند.

روزنامه هاآرتص اسرائیل روز دوشنبه، دهم اردیبهشت، خبر داد که کریم احمد خان، دادستان دیوان کیفری بین‌المللی، احتمالا برای صدور حکم جلب بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر، یوآو گالانت، وزیر دفاع، و هرتصی لوی رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل در چند روز آینده آماده می‌شود.

این گزارش می‌افزاید برخی از کارشناسان حقوقی بر این باورند که دادستان کل و وکلای ارتش تا حدودی مقصر هستند که به اندازه کافی برای جلوگیری از نقض حقوق بین‌الملل توسط اسرائیل در جنگ غزه اقدام نکرده‌اند.

تایمز اسرائیل نیز همزمان گزارش داد که دادگاه لاهه تمرکز خود را بر اتهام «گرسنگی‌ دادن عمدی شهروندان غزه» گذاشته و یک منبع رسمی نیز به این رسانه گفته است شورای امنیت ملی اسرائیل کارزاری هماهنگ برای ممانعت از صدور حکم جلب مقامات ارشد کشور را رهبری می‌کند.

این منبع گفته که ایالات متحده آمریکا بخشی از آخرین تلاش دیپلماتیک برای جلوگیری از صدور حکم جلب دیوان بین‌المللی کیفری است.

واکنش‌های جهانی به تصمیم دیوان لاهه برای رد مختومه‌کردن پرونده «نسل‌کشی» در غزه

تایمز اسرائیل همچنین از قول یک دیپلمات این کشور نوشته است وزارت خارجه نیز وارد کارزار شده و «هر جا که بتواند عمل خواهد کرد».

در این میان ناداو شوشانی، یک سخنگوی ارتش اسرائیل، شنبه هفته جاری در اقدامی کم‌سابقه یک جلسه توجیهی درباره «حمایت اسرائیل از ایجاد اسکله موقت ارسال کمک‌های انساندوستانه به غزه» برگزار کرد که می‌تواند بخشی از کارزار دولت اسرائیل برای جلوگیری از حکم جلب مقامات ارشد کشور باشد.

ییسرائل کاتس، وزیر خارجه اسرائیل، در همین زمینه با انتشار بیانیه‌ای گفته است اسرائیل «انتظار دارد دادگاه از صدور حکم بازداشت خودداری کند».

او تصریح کرد: «هیچ چیز غامض‌تر از تلاش برای ممانعت از حق دفاع اسرائیل از خود در برابر یک دشمن آدم‌کش نیست که آشکارا خواهان نابودی اسرائیل است.»

آقای کاتس می‌گوید صدور حکم جلب دادگاه لاهه به فرماندهان و سربازان ارتش اسرائیل آسیب می‌رساند و به سازمان تروریستی حماس و تندروهای اسلامگرا به رهبری جمهوری اسلامی که در حال نبرد با آن‌ها هستیم، جان تازه‌ای خواهد بخشید.

عفو بین‌الملل: اسرائیل «تقریباً با مصونیت کامل» فلسطینیان را در کرانه باختری می‌کُشد

اسرائیل عضو دادگاه لاهه نیست و صلاحیت قضایی آن را به رسمیت نمی‌شناسد، اما تشکیلات خودگردان فلسطین در سال ۲۰۱۵ به عضویت این دادگاه درآمد.

قاضی دادگاه لاهه اوایل بهمن‌ماه سال گذشته از اسرائیل خواسته بود که از کشتار و زخمی کردن و نابود کردن زندگی فلسطینی‌ها دست بردارد، چراکه این اقدامات در محدوده کنوانسیون نسل‌کشی قرار می‌گیرند.

دادگاه بین‌المللی لاهه همچنین از اسرائیل خواسته است فوراً تضمین کند که نیروهای نظامی‌اش مرتکب هیچ‌یک از اقدامات بالا نمی‌شوند و ظرف یک‌ماه در این زمینه به دادگاه گزارش بدهد.

بنیامین نتانیاهو پیشتر گفته است که احکام دادگاه لاهه تاثیری در تصمیمات اسرائیل نخواهد داشت.

در پی حمله گروه افراطی حماس در هفتم اکتبر سال گذشته میلادی که به مرگ ۱۲۰۰ اسرائیلی و گروگان گرفتن ۲۵۰ نفر دیگر انجامید، اسرائیل در واکنش حملاتی را به غزه آغاز کرد که هنوز چشم‌اندازی از پایان آن در دیدرس نیست. در نزدیک به هفت ماه نزدیک به ۳۵ هزار نفر در غزه جان باخته‌اند.

آمریکا و اروپا همچون اسرائیل گروه حماس را گروه تروریستی تلقی می‌کنند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.