پزشکی قانونی از جان‌باختن ۲۱۱۵ نفر در حوادث محیط‌های کاری خبر داد

دوشنبه, 10ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

آرشیو- حوادث کار

بر اساس اعلام سازمان پزشکی قانونی در سال گذشته ۲ هزار و ۱۱۵ نفر به دلیل حوادث رخ داده در محیط‌های کاری، جان خود را از دست داده‌اند.

علی ضیایی، رییس گروه بررسی صحنه جرم سازمان پزشکی قانونی کشور به خبرگزاری ایلنا گفته است این آمار در مقایسه با مدت مشابه سال قبل ۱۱/۳ درصد افزایش داشته است.

بنابر اعلام ضیایی، از کل تلفات حوادث محیط کار در سال گذشته ۲۰۹۴ نفر مرد و ۲۱ نفر زن بوده‌اند.

برهمین اساس رتبه بندی استان‌ها نیز اعلام شده که در این مدت استان‌های تهران با ۴۱۴ نفر، اصفهان با ۱۷۲ نفر، خراسان رضوی با ۱۴۷ نفر و مازندران با ۱۳۸ فوتی بیشترین آمار و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد با سه نفر، ایلام با ۹ نفر و زنجان با ۱۰ فوتی کمترین آمار تلفات حوادث محیط‌های کار را داشته‌اند.

همچنین بیشترین مصدومان حوادث کار مربوط به استان‌های تهران با ۳ هزار و ۳۸ نفر شامل ۲۳۹ زن و ۲۷۹۹ مرد، اصفهان با ۲ هزار و ۸۹۶ نفر شامل ۱۷۱ زن و ۲ هزار و ۷۲۵ مرد و خراسان رضوی با ۲ هزار و ۳۴۳ نفر شامل ۱۱۹ زن و ۲ هزار و ۲۲۴ مرد بوده است.

آمار مطرح شده از سوی پزشکی قانونی و وزارت کار در مورد جانباختگان ناشی از حوادث کار همواره مورد انتقاد جامعه کارگری بوده است.

به باور شماری از کارشناسان عدم ثبت قراردادهای کاری، فقدان بیمه برای بخش زیادی از کارگران، عدم اعلام حادثه از سوی کارفرما و مواردی از این قبیل موجب می‌شود تا آمار دقیقی از حوادث کار در کشور وجود نداشته باشد.

در همین رابطه فرشاد اسماعیلی، کارشناس مسائل کارگری در ایران پیش‌تر در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس نوشته بود براساس آمار و ارقامی که استخراج کرده «روزانه بیش از ۷۷ حادثه جان کارگران را تهدید می‌کند.»

اسماعیلی تاکید کرد که میانگین ۲۸ هزار حادثه ثبت شده در سال، فاصله بسیار زیادی با واقعیت جامعه دارد و آمار واقعی بالاتر است.

همچنین جلوگیری از فعالیت سندیکاها و اتحادیه‌های کارگری مستقل در ایران را می‌توان از دیگر عوامل نبود نظارت دقیق بر وضعیت قراردادهای کاری در کارگاه‌ها، سطح ایمنی کار و ساختار حقوقی آنها دانست.

از: صدای آمریکا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.