یک اعدام در هر ۵ ساعت؛ گزارش سازمان حقوق بشر ایران از عملکرد دو هفته اخیر جمهوری اسلامی

پنجشنبه, 13ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

تجمع «قیام علیه اعدام» در برلین

صدای آمریکا

سازمان حقوق بشر ایران روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت، گزارش داد که طی دو هفته؛ از ۲۸ فروردین تا ۱۱ اردیبهشت، حکم اعدام ۶۳ زندانی در زندان‌های ایران به اجرا درآمده است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر این سازمان، در شبکه اجتماعی «ایکس» نوشت: «در دو‌هفته اخیر، جمهوری اسلامی هر پنج‌ ساعت، یک تن را اعدام کرده بدون اینکه برایش هزینه‌ای داشته باشد.»

بر اساس آمار سازمان حقوق بشر ایران، جمهوری اسلامی در ماه آوریل (از سیزدهم فروردین تا یازدهم اردیبهشت)، ۷۱ تن را اعدام کرده است.

از این تعداد، ۴۴ تن با اتهامات مربوط به «مواد مخدر»، ۲۶ تن با اتهام «قتل عمد» و یک تن با اتهام «تجاوز به عنف» به اعدام محکوم شده بودند.

سازمان حقوق بشر ایران می‌گوید از اعدام‌شدگان، دست‌کم ۱۶ تن شهروند بلوچ، ۶ تن از اتباع افغانستان و ۳ تن زن بوده‌اند.

این سازمان همچنین گزارش داد که از یازدهم دی‌ماه سال ۱۴۰۲ برابر با آغاز سال جاری میلادی تا ۱۱ اردیبهشت، ۱۷۱ تن در زندان‌های ایران اعدام شدند.

آقای امیری‌مقدم از کشورهای «پایبند به حقوق‌بشر» خواسته است تا در قبال موج اعدام‌ها در ایران واکنش نشان دهند.

این آمار در حالی منتشر شد که هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشری در ایران، نیز اعلام کرد که حکم اعدام انور خضری،‬⁩ زندانی عقیدتی سیاسی اهل سنت، پس از تحمل ۱۴ سال حبس، سحرگاه چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت، در زندان قزلحصار کرج اجرا شد.

سیستم قضایی جمهوری اسلامی در تازه ترین مورد با صدور حکم اعدام برای توماج صالحی، خواننده معترض زندانی، انتقادهای شدید در داخل و خارج از ایران را به سمت خود جلب کرده است.

فعالان حقوق بشری در روزهای اخیر با اعتراض شدید به صدور این حکم نسبت به احتمال اجرای احکام شماری از زندانیان سیاسی مانند رضا رسایی، مجاهد کورکور، حبیب دریس، و عباس دریس، از بازداشت‌شدگان در اعتراضات سال‌های اخیر هشدار داده‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.