پرتاب کاوشگر چینی به ماه برای نمونه‌برداری از نیمه تاریک

جمعه, 14ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

چین کاوشگر چانگ-۶ را برای جمع‌آوری نمونه‌هایی از سمت تاریک ماه به سمت این کره پرتاب کرد که اقدامی رو به جلو در برنامه فضایی این کشور محسوب می‌شود.

یک موشک حامل این کاوشگر روز جمعه از یک مرکز پرتاب فضایی در جنوب چین (Wenchang) در ساعات بعد از ظهر به وقت محلی پرتاب شد.

صدها تماشاگر در نزدیکی این مرکز جمع شده بودند تا شاهد آخرین پیشرفت در برنامه فضایی چین باشند.

خبرگزاری دولتی شینهوا از این پرتاب به عنوان «اولین اقدام از این نوع در تاریخ اکتشافات انسان در ماه» یاد کرد.

وانگ چیونگ، معاون طراح ماموریت چانگ-۶، به شینهوا گفت: «کل ماموریت چالش‌های زیادی دارد؛ مراحل به هم مرتبط و چالش‌برانگیز هستند.»

اجرای جدیدترین پروژه فضایی چین در شرایطی است که واشینگتن معتقد است پکن در حال پنهان کردن یک برنامه فضایی نظامی در پوشش غیرنظامی است.

هدف از پرتاب چانگ-۶ جمع‌آوری حدود دو کیلوگرم نمونه ماه از سمت تاریک ماه و آوردن آن به زمین برای تجزیه و تحلیل اعلام شده است.

در حالی که نیم‌کره تاریک ماه به طور دائم به زمین پشت می‌کند، این یک ماموریت فنی پیچیده است که ۵۳ روز طول می‌کشد.

جی پینگ، معاون مرکز اکتشافات ماه و مهندسی فضایی چین به خبرنگاران گفت این کاوشگر برای اولین بار نمونه‌هایی را از سمت تاریک ماه جمع‌آوری خواهد کرد.

به گفته ناظران، کاوش در سطح دور ماه به دانشمندان این فرصت را می‌دهد تا راز تشکیل این قمر را کشف کنند.

این ماموریت فضایی در صورتی که با موفقیت انجام شود دستاورد بسیار بزرگی برای علم خواهد بود.

در سال‌های اخیر، چین کاوشگرهای دیگری را بر روی کره ماه فرود آورده است.

پیام دریابی، خبرنگار ایران‌اینترنشنال در این زمینه گفت: «پرتاب کاوشگرهای سری چانگ در ادامه سیاست‌های چین برای عقب نماندن از رقابت فضایی با پروژه آرتمیس آمریکا در راستای راه‌اندازی پایگاه در سطح ماه است.»

او در ارتباط با اهمیت این پروژه فضایی چین تاکید کرد که پکن با پرتاب کاوشگر‌ چانگ-۶ به دنبال نمونه‌برداری از قسمتی از ماه است که بشر تا به حال موفق به دسترسی به آن نشده است.

به گفته دریابی، اهمیت این نمونه‌برداری آن است که لایه‌های روی سطح این سمت ماه که از دید بشر پنهان است، ضخیم‌تر هستند و دهانه‌های آتشفشان بیشتری در آن وجود دارد.

پرتاب کاوشگر جدید چین در میانه رقابت‌های جهانی برای پرتاب کاوشگرها به فضا صورت گرفت.

چین به عنوان دومین اقتصاد جهانی، میلیاردها دلار به برنامه فضایی نظامی خود تزریق کرده تا بتواند در این زمینه با ایالات متحده و روسیه رقابت کند.

اسفند ماه گذشته، کاوشگر اودیسه که ساخته یک شرکت خصوصی آمریکایی است با موفقیت روی سطح ماه فرود آمد.

از سال ۱۹۷۲، این اولین بازگشت آمریکا به ماه بوده است.

علاوه بر چین و آمریکا، در دو دهه گذشته هند و ژاپن نیز کاوشگرهای خود را به ماه اعزام کرده‌اند.

سال گذشته، آژانس فضایی هند اعلام کرد فضاپیمای چاندرایان-۳، با گذشت بیش از سه هفته پس از پرتاب، با موفقیت در مدار ماه قرار گرفت.

در سال ۱۳۹۹، کاوشگر امید امارات متحده عربی از مرکز فضایی تانگاشیما در ژاپن با موفقیت به فضا پرتاب شد و سفر خود را به سوی مریخ آغاز کرد.

ناسا اعلام کرده که در راستای انجام ماموریت دراز‌مدت خود برای اعزام انسان به کره مریخ، در سال ۲۰۲۶ برای نخستین بار پس از نیم قرن، فضانوردانی را راهی کره ماه خواهد کرد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.