گزارش جامعه جهانی بهائی از افزایش «بهت‌آور» حملات حکومت ایران به زنان بهائی

سه شنبه, 18ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

تصویری از ۱۵ زن بهائی که از سوی شعبه ۱۸ بازپرسی دادسرای انقلاب اصفهان به «ترویج» عقاید دیانت بهائی محکوم شدند

رادیو فردا

جامعه جهانی بهائی اعلام کرد زنان پیرو این آیین در ایران، در دورهٔ اخیر هدف حملاتِ افزون‌تر حکومت قرار گرفته و شمار بیشتری از آن‌ها احضار و بازداشت شده‌اند.

جامعه جهانی بهائی در بیانیه‌ای که توسط دفتر مقر اروپایی خود در سازمان ملل متحد در ژنو در روز سه‌شنبه ۱۸ اردیبهشت منتشر کرد، خبر داد که از حدود دو ماه پیش، از مجموع ۸۵ شهروند بهائی که به دادگاه‌های ایران احضار یا زندانی شده‌اند، ۶۵ تن -حدود سه چهارم از کل احضارشدگان- زن هستند.

این گزارش تأکید دارد موج حملات به زنان بهائی در سراسر ایران طی هفته‌های اخیر تشدید شده، ده‌ها تن با احضار به دادگاه و روبه‌رو شدن با «اتهامات بی‌اساس» که ممکن است سال‌ها حبس در پی داشته باشد، از خانواده‌های خود جدا شده و در معرض «بی‌رحمی و خشونت تشکیلات قضایی ایران قرار گرفته‌اند».

این گزارش افزود پس از اعتراضات «زن، زندگی، آزادی» در سال ۱۴۰۱، جامعه ایران شاهد «افزایش بهت‌آور در حمله به زنان بهائی بوده و در حال حاضر، زنان بهائی دو سوم از مجموعه زندانیان بهائی در کشور را تشکیل می‌دهند».

دفتر جامعه جهانی بهائی در سازمان ملل تأکید کرده که افزایش قابل توجه آزار و اذیت علیه زنان بهائی، «هشداردهنده و بسیار نگران‌کننده» است؛ «هم به عنوان زن و هم به عنوان بهائی، بزرگ‌ترین اقلیت مذهبی غیرمسلمان که از آغاز حکومت جمهوری اسلامی ایران به طور سیستماتیک مورد آزار و سرکوب است».

سیمین فهندژ، نماینده جامعه جهانی بهائی در ملل متحد، در این ارتباط گفته است حملات اخیر علیه زنان بهائی «به روشنی نشان می‌دهد که به عنوان یک زن ایرانی، فارغ از مذهب، حکومت ایران شما را زندانی می‌کند، از دانشگاه اخراج می‌کند، از کار بیکار می‌کند و به خاطر تلاش‌تان برای تحقق آروزها در راه بهبود کشور، مورد آزار و سرکوب قرار می‌دهد».

خانم فهندژ از جامعه جهانی، دولت‌ها و رسانه‌ها خواست حکومت ایران را تحت فشار قرار دهند تا «سرکوب ظالمانه» علیه بهائیان، به ویژه زنان بهائی را «فوراً متوقف کند و به اصل جهانی حقوق بشر برای همه شهروندان خود احترام بگذارد».

جامعه جهانی بهائی حدود چهار ماه پیش گزارشی در خصوص نقض گسترده حقوق بهائیان و آزار و اذیت این جامعه در ایران را به کمیته حقیقت‌یابی که بر اساس اختیارات شورای عالی حقوق بشر سازمان ملل برپا شد، ارائه کرد.

آن گزارش در اوایل سال ۲۰۲۴ حاکی از گسترش سرکوب زنان بهائی پس از اعتراضات سراسری بعد از مرگ مهسا (ژینا) امینی در شهریور سال ۱۴۰۱ بود.

دیده‌بان حقوق بشر سازمان ملل ماه گذشته در گزارشی برای نخستین بار رویکرد جمهوری اسلامی ایران در قبال بهائیان را از نگاه حقوقی، «مصداق جنایت علیه بشریت» نامید.

گزارش سالانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا، گزارش‌های متعدد عفو بین‌الملل و نهادهای جهانی دیگر در دوره اخیر کماکان حاکی است که جمهوری اسلامی عزم خود را برای گسترش آزار و محروم کردن صدها هزار بهائی ایرانی از حقوق اساسی خود جزم کرده است.

سرکوب بهائیان ایران با حمایت نهادهای متعدد حکومتی صورت می‌گیرد و اظهاراتی که مقامات خرد و کلان جمهوری اسلامی علیه بهائیت بیان می‌کنند، مشوق نهادهای مجری سرکوب بوده است.

گروه‌های حقوق بشری تأکید دارند پس از اظهارات چند هفته پیش علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در خصوص شرعی و قانونی بودن حجاب و لزوم رعایت آن، سرکوبگری علیه دختران و زنان ایران افزایش یافته است. اما از آن زمان، آزار و تعقیب سیستماتیک زنان بهائی شدت بیشتری یافته است.

ارزیابی شده که کمتر از ۳۰۰ هزار تن از بهائیان در ایران، که خاستگاه بهائیت بود، در این کشور باقی مانده باشند. آن‌ها از تحصیل در دانشگاه و کار در نهادهای دولتی محروم هستند و هر از گاهی نیز اموال آنها مصادره می‌شود.

با استفاده از بیانیه جامعه جهانی بهائی و رادیو فردا؛ ف.ر./ب.ب.

به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.