انرژی‌های پاک، برای اولین‌بار بیش از ۳۰ درصد از برق جهان را تأمین کردند

چهارشنبه, 19ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

یک مرکز تولید انرژی خورشیدی در چین

یک مرکز تولید انرژی خورشیدی در چین

با رشد سریع تولید انرژی‌های بادی و خورشیدی، سال گذشته میلادی برای اولین‌بار، انرژی‌های تجدیدپذیر بیش از ۳۰ درصد از برق جهان را تأمین کردند.

اندیشکده امبر (Ember) روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با ذکر این خبر اعلام کرد که با این حساب، هدف جهانی برای سه برابر کردن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ قابل اجرا است.

بیش از ۱۰۰ کشور در نشست آب و هوایی کاپ۲۸ در دبی در سال گذشته با سه برابر شدن ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر تا سال ۲۰۳۰ موافقت کردند.

گزارش «امبر» اضافه می‌کند، باوجود این‌که تقاضای کلی برق در جهان همچنان رو به افزایش دارد، اما با ورود هرچه بیشتر انرژی‌های پاک به چرخه تولید، جهان اکنون در آستانه کاهش تولید سوخت‌های فسیلی قرار گرفته است.

بررسی جهانی وضعیت تولید و مصرف برق توسط «امبر» نشان داده که منابع تجدیدپذیر ۳۰.۳ درصد از برق جهانی را در سال گذشته تأمین کردند که نسبت به ۲۹.۴ درصد در سال ۲۰۲۲ افزایش یافته است. دلیل این امر، رشد در راه‌اندازی پروژه‌ها، به‌ویژه در تولید انرژی خورشیدی بوده که باعث افزایش ظرفیت شده است.

در این گزارش آمده که بیش از نیمی از افزایش جهانی ظرفیت انرژی خورشیدی و بادی در سال گذشته در کشور چین رخ داده است. تولید کل انرژی خورشیدی در سطح جهان ۲۳.۲ درصد و انرژی بادی ۹.۸ درصد افزایش یافته است.

این گزارش پیش‌بینی می‌کند که با ادامه رشد انرژی‌های تجدیدپذیر، شاهد کاهش ۲ درصدی تولید انرژی سوخت‌های فسیلی در سال ۲۰۲۴ خواهیم بود. با تحقق این امر، تولید کلی انرژی از طریق سوخت‌های فسیلی به کمتر از ۶۰ درصد از تولید برق جهانی کاهش می‌یابد.

در این گزارش آمده است: «اکنون، کاهش دائمی استفاده از سوخت‌های فسیلی در بخش انرژی در سطح جهانی قطعی شده است که این منجر به کاهش انتشار آلاینده‌های تولیدی از این بخش خواهد شد».

در این روند جهانی، ایران مسیری برعکس را طی می‌کند و عبدالرسول پیشاهنگ، مدیرعامل شرکت مادر تخصصی برق حرارتی ایران، ۱۲ اردیبهشت گفت پارسال دو هزار مگاوات به ظرفیت تولید برق حرارتی کشور اضافه شده است.

آمارهای مقامات وزارت نیروی ایران نیز نشان می‌دهد در سال گذشته تنها یک‌پنجم اهداف رشد تولید برق کشور محقق شده و بخش اعظم آن نیز از نیروگاه‌های حرارتی با مصرف سوخت‌های آلاینده فسیلی بوده است.

در همین حال، پارسال ترکیه و عربستان به ترتیب ۷۰ برابر و ۶۰ برابر ایران رشد تولید برق خورشیدی و بادی داشته‌اند.

از: رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.