حمید فرخنده: اسرائیل منزوی‌تر از همیشه

چهارشنبه, 19ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

حمید فرخنده

امروز جنگ غزه وارد هشتمین ماه خود می‌شود. علیرغم ادامه حمایت احزاب دست‌راستی کابینه اسرائیل از نخست‌وزیری نتانیاهو، اسرائیل و به‌ویژه شخص نتانیاهو از دیروز که این کشور کنترل گذرگاه رفح را در دست گرفت ایزوله‌تر از همیشه در ۷ ماه گذشته شده است. شواهد زیر تاییدکننده این وضعیت تاریخی‌سیاسی برای اسرائیل و نخست‌وزیر آن است:

۱. حماس آتش‌بس را پذیرفت و اسرائیل نپذیرفت.
۲. فشار داخلی در اسرائیل برای از مذاکره و توافق با حماس برای از دست ندادن فرصت و آزادی گزوگان‌ها افزایش یافته است.
۳. آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل و نماینده سیاست خارجی اتحادیه اروپا جوزپ بورل ورود اسرائیل به رفح و نپذیرفتن آتش بس از سوی اسرائیل را بطور صریح مورد انتقاد قرار دادند.
۴. امریکا برای اولین‌بار از آغاز جنگ در ۷ اکتبر، تحویل سلاح به اسرائیل را متوقف کرده است.
۵. نماینده سازمان ملل درباره افزایش میزان مرگ و میر بویژه کودکان به‌خاطر گرسنگی و قحطی هشدار داده است.
۶. تظاهرات دانشجویی امریکا در حمایت از فلسطینی‌ها و مخالفت با کشتار اسرائیل در غزه به برخی دانشگاه‌های اروپا رسیده و در حال گسترش است. چنانکه روز گذشته در کپنهاگ، برلین و آمستردام تظاهرات دانشجویی علیه اسرائیل بودیم.
۷. ظاهرا امریکایی‌ها با حضور نماینده سازمان سیا موافق پیشنهاد آتش‌بس مطرح شده از سوی مصر و قطر و با تغییراتی پذیرفته شده توسط حماس بوده‌اند.

کشورهای غربی و مهم‌تر از همه امریکا علیرغم هشدارهای متعدد به اسرائیل در مورد کشتار غیرنظامیان و ورود به رفح، هیچ اقدام عملی جدی برای جلوگیری از ورود اسرائیل به این منطقه و پایان دادن به کشتار در غزه نکرده‌‌اند. اگر مذاکرات جدید که از سوی دو طرف به عنوان آخرین فرصت نجات گروگان‌ها اعلام شده است نیز به نتیجه نرسد، شکست بزرگ‌تری نصیب کابینه دست راستی اسرائیل به رهبری نتانیاهو خواهد شد. هرچند مرگ، ویرانی و مصیبت نیز برای مردم غزه ادامه خواهد یافت.

فشارها کشورهای غربی به اسرائیل برای توافق یا پایان بمباران غزه و تسهیل رسیدن مواد غذایی و پزشکی به غزه  تشدید خواهد شد. به احتمال زیاد فشار و تظاهرات داخلی در داخل اسرائیل برای توافق با حماس و آزادی گروگان‌ها و یا کناره‌گیری نتانیاهو و تحولات سیاسی در دولت اسرائیل افزایش خواهد یافت و شاهد گسترش اعتراضات دانشجویی در دیگر کشورها خواهیم بود.

از: ایران امروز


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.