با وجود بارش‌های بهاری در ایران؛ اوضاع ذخایر آبی در ۱۱ استان کشور وخیم است

چهارشنبه, 19ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

بحران آب در ایران

صدای آمریکا
عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی «صنعت آب» ایران گفته است با وجود «بارش‌های خوب بهاری» و میزان آب موجودی در مخزن سدهای کشور اما همچنان شماری از استان‌ها شرایط سختی از نظر تامین منابع آبی دارند. به گفته او استان‌های خراسان شمالی، البرز، گیلان، چهارمحال و بختیاری، فارس، بوشهر، زنجان، سمنان، خراسان رضوی، تهران و قزوین از نظر منبع آبی شرایط «وخیمی» خواهند داشت.

آنگونه که وزارت نیرو جمهوری اسلامی ادعا می‌کند، میزان آب مخازن سدهای کشور به بیش از ۳۲ میلیارد متر مکعب رسیده و موجودی آب در همه مخازن سدهای کشور عدد ۶۵ درصد را نشان می‌دهد اما هنوز ۳۵ درصد مجموع سدها خالی است.

عیسی بزرگ‌زاده گفته است اگر چه تقریباً میزان آب موجود در مخازن نسبت به سال گذشته، ۴۰۰ میلیون متر مکعب بیشتر شده اما پنج سد تهران با کاهش ۵ درصدی آب روبرو هستند.

بر اساس آمار ارائه شده از سوی سخنگوی وزارت نیرو سدهای لار، لتیان، ماملو، امیرکبیر و طالقان که از سدهای استان تهران بشمار می‌روند در مجموع آب مخازن این سدها ۱۸۷ میلیون متر مکعب و پرشدگی این سدها ۲۶ درصد است که نسبت به بهار سال گذشته ۵ درصد کاهش داشته است. این یعنی اینکه شهروندان تهرانی باید حداقل ۱۵ درصد در مدیریت آب صرفه‌جویی کنند.

او همچنین از کاهش۵۲ درصدی ذخیره آب سد استقلال بندرعباس خبر داد که در حال حاضر ۲۵ درصد این سد پر شده است. به گفته این مقام دولتی سدهای دیگر در بندرعباس همچون سرنی در منطقه هرمزگان با ۱۱ درصد کاهش آب مواجه است.

بزرگ‌زاده ادعا کرده است که آب شرب مردم سیستان و بلوچستان در حال تامین است. او گفته است که امسال با توجه به «بارش‌های خیلی خوب» و حجم آب سدها، مشکل آب شرب در این استان وجود نخواهد داشت و تامین آب شرب برای ۵ شهرستان تضمین شده است.

به تازگی منابع خبری ایران از پیامک شرکت آب و فاضلاب استان تهران در روزهای گذشته، مبنی بر توصیه به شهروندان برای ذخیره‌سازی حداقل ۷۵ لیتر آب به ازای هر نفر خبر دادند؛ اقدامی که کارشناسان آن را هشداری برای در پیش بودن «جیره‌بندی آب» در ماه‌های پیش رو دانستند.

رضا حاج کریم، رئیس هیات‌مدیره فدراسیون صنعت آب ایران، فرسودگی شبکه آب تهران را از عوامل ارسال این پیامک عنوان کرد و گفته بود این پیام در جهت کنترل فشار وارد بر شبکه اتخاذ شده است.

خبرگزاری تسنیم تاکید کرده که با وجود رشد بارش‌ها در بخش‌های مختلف کشور نسبت به سال آبی گذشته، بخش‌هایی از ایران همچون استان تهران، یا رشد بارش اندکی داشته‌اند و یا نسبت به آمار بارش‌های سال آبی قبل و متوسط دراز مدت، با کاهش در میزان بارش‌ها مواجه‌اند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.