ساخت‌وساز در پارک لاله «متوقف شده است»

چهارشنبه, 19ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

بی بی سی فارسی

حدود یک هفته پس از آنکه حصارکشی در پارک لاله تهران موجب نگرانی از قطع درختان و «ساخت یک فضای فرهنگی» شد، رئیس کمیسیون شهرسازی شورای شهر تهران از توقف ساخت‌وساز در این پارک خبر داد.

مهدی عباسی روز ۱۹ اردیبهشت‌ به ایسنا گفت با مداخله شورای شهر فعلا ساخت‌وساز در پارک لاله متوقف شده است.

او دو سناریو برای ساخت‌وساز جدید را محتمل دانست: «یا اجرای طرح در پی توافق با دانشگاه تهران به اراضی روبروی پارک منتقل خواهد شد و یا پروژه در جای دیگری احداث می‌شود که البته باید این موضوعات بررسی شود.»

این اظهارات در حالی صورت گرفته که تکلیف مالکیت دانشگاه تهران بر اراضی جنوب بلوار کشاورز مشخص نیست.

طرح توسعه دانشگاه تهران ازابتدای دهه ۸۰ خورشیدی مطرح شده و تا کنون ادامه دارد، اما مواردی از جمله عتراض سکنه اطراف این دانشگاه مانع اجرای کامل آن شده است. در قالب این طرح برخی همسایگان دانشگاه تهران باید ملک خود را به اجبار به دانشگاه واگذار می‌کردند، موضوعی که با مخالفت‌هایی روبه‌رو شد.

اجرای پروژه‌ای که حتی شورای شهر از آن خبر نداشت

شورای شهر تهران

منبع تصویر،ایرنا

هفته گذشته تصاویری در رسانه‌های ایران منتشر شد که نشان می‌داد بخش بزرگی از فضای سبز پارک لاله حصارکشی شده است. محوطه حصارکشی شده در ضلع جنوبی پارک لاله قرار دارد.

همزمان، ویدیویی از اعتراض عده‌ای از زنان به ساخت‌وساز و احتمال قطع درختان در این پارک منتشر شد.

با این حال، مشخص نبود حصارکشی به چه منظور صورت گرفته است؛ به‌طوری‌که «عدم اطلاع‌رسانی شهرداری» در این مورد، اعتراض اعضای شورای شهر تهران را هم به‌دنبال داشت.

در عین حال، اعضای این شورا در جلسه روز ۱۶ اردیبهشت ساخت «فرهنگسرا» را به صورت تلویحی تایید کردند.

مهدی چمران، رئیس شورای شهر تهران گفت: «هنوز مشخص نیست برای چه موضوعی این کار انجام شده است. براساس آنچه که پرسیده شده است پس از جشن‌های ماه رمضان احساس شده که در آنجا نیاز به چنین فضایی وجود دارد. این موضوع مطرح شد که درختی قطع نمی‌شود و ما نیز اجازه نخواهیم داد درختی قطع شود. باید منتظر باشیم طرح ارائه شود.»

اشاره آقای چمران برگزاری جشنواره «شهر رمضان» در پارک لاله تهران بود که با توجه به همزمان شدن ماه رمضان و نوروز برگزار شد.

انتشار تصاویری از ماکت کعبه در کنار عروسک‌های نوروزی و حرکات آکروباتیک در این پارک لاله تهران واکنش‌برانگیز شده بود.

دومین طرح شهرداری برای ساخت‌وساز در پارک‌ها در دو ماه اخیر

فروردین‌ماه امسال هم موضوع ساخت مسجد در دل پارک قیطریه تهران مطرح شد.

این نگرانی‌ها پس از انتشار عکس‌هایی از حصارکشی قسمتی از پارک افزایش یافت.

در آن مورد علیرضا زاکانی، شهردار تهران به خبرنگاران گفت که در این مورد خاص «درختی قطع نمی‌شود. یک ساختمان قدیمی به مسجد تبدیل می‌شود» و ماجرای پارک قیطریه را «هیاهو بر سر هیچ» دانست.

تجمع اهالی محله قیطریه در اعتراض به ساخت‌وساز در این پارک

منبع تصویر،X

برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی نقشه هوایی مرکز شهر تهران را به اشتراک گذاشته‌ و نوشته‌اند که پارک لاله از معدود فضاهای سبزی است که در مرکز شهر باقی مانده است.

سرانه فضای سبز تهران ۱۶ متر مربع اعلام شده است. این در حالی است که بخش محیط زیست سازمان ملل استاندارد سرانه فضای سبز شهری را ۲۰ تا ۲۵ متر مربع اعلام کرده است.

موضوع ساخت‌وساز فضاهایی که مذهبی و فرهنگی خوانده می‌شوند در پارک‌های تهران در حالی مطرح است که در سال‌های اخیر دورهمی‌های جوانان در پارک‌ها از جمله فعالیت‌های فرهنگی، رقص و ورزش‌های صبحگاهی با برخورد و دستگیری‌هایی مواجه بوده است.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها: ,

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.