سود مالی «تاریخی» صنایع هوایی اسرائیل از فروش تسلیحات

جمعه, 21ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

سکوی پرتاب موشک دفاعی زمین به هوای پیکان

سکوی پرتاب موشک دفاعی زمین به هوای پیکان

مدیر صنایع هوایی اسرائیل می‌گوید در پی موفقیت این کشور در رهگیری صدها فروند موشک و پهپاد تهاجمی جمهوری اسلامی، این صنایع سود مالی تاریخی برای خود ثبت کرده است.

بوعاز لوی، مدیر عامل صنایع هوایی اسرائیل، در این رابطه به رسانه‌های کشورش گفت جهان تحت تأثیر توانایی‌های ما در برابر حمله ایران قرار گرفت.

به گفته آقای لوی، سود ثبت شده برای صنایع هوایی از صادرات تجهیزات و تسلیحات ساخت خود در سه ماهه اخیر، ۴۸ درصد در مقایسه با دوره مشابه سال قبل افزایش یافته و دست‌کم یک میلیارد و ۴۳۰ میلیون دلار بوده است.

ارزش انباشت مالی کلی صنایع در این دوره بیش از ۱۹ میلیارد دلار بوده است. این ارقام در تاریخ ده‌ها ساله صنایع هوایی اسرائیل سابقه نداشته است.

داده‌ها نشان داده در حالی که شمار زیادی از کارکنان صنایع هوایی اسرائیل در هفت ماه جنگ ارتش با گروه افراطی حماس در غزه (گروهی که در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا و آمریکاست)، به جبهه جنگ پیوسته‌اند، این امر اثر قابل توجهی بر وضعیت عملیاتی و مالی شرکت‌های این صنایع نداشته است.

اسرائیل با کاربرد سامانه‌های دفاع هوایی چند لایه خود، شامل سامانه «حتص» (یا «پیکان») صدها فروند موشک بالیستیک و کروز و پهپادهای انتحاری گسیل شده از آسمان و خاک ایران در حمله شب ۲۵ فروردین را رهگیری کرد.

ارتش اسرائیل تأکید کرده است که ۹۹ درصد پرتابه‌ها رهگیری شد.

آمریکا، بریتانیا، فرانسه و اردن نیز در این رهگیری نقش داشتند و کشورهای دیگری مانند عربستان و امارات متحده عربی در بخش اطلاعاتی این عملیات مشترک سهیم بودند.

با این حال، اسرائیل تأکید کرده که سهم تجهیزات ساخت این کشور در خنثی کردن اکثریت چشمگیر موشک‌ها و پهپادهای ایران، پیش از آن‌که به آسمان اسرائیل برسند، برجسته بوده است.

بوعاز لوی روز پنج‌شنبه، ۲۰ اردیبهشت، به رسانه‌های اسرائیل گفت تقاضاهای زیادی از کشورهای متعدد برای خرید از صنایع هوایی اسرائیل پس از موفقیت اسرائیل در مقابله با ایران، به این صنایع رسیده است.

به گفته آقای لوی، «تمام دنیا شاهد عملکرد چشمگیر سامانه‌های ما در رویارویی با تهدیدات بی‌سابقه ایران و گروه‌های نیابتی آن بود و افزایش تقاضاها حاصل خلاقیت، نوآوری و کار با اصالت و مایه افتخار کارکنان ما است».

او گفت: داده‌های مالی عالی به خوبی نشان کار پیشگامانه صنایع هوایی اسرائیل در جهان و کمک فوق‌العاده آن به امنیت اسرائیل است.

امیر پرتس، رئیس صنعت هوایی اسرائیل نیز در نشست خبری در این باره گفت این صنایع مراکز بیشتری در اسرائیل برپا خواهند کرد و برای پاسخ به تقاضاهای جهانی مطرح شده، یک مرکز نوآوری نیز در آمریکا به راه خواهند انداخت.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، که حمله بی‌سابقه سپاه پاسداران با فرمان و تأیید او انجام شد چند روز پس از این حمله مدعی شد که اصابت کردن یا نکردن موشک‌ها و پهپادهای ایرانی به اهدافش در اسرائیل «یک موضوع فرعی» است.

رادیو فردا


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.