فایل صوتی خاتمی: یکبار هم ما در کنار مردم قرار بگیریم

جمعه, 21ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

محمد خاتمی در یک فایل صوتی که منتسب به اوست، با بیان دلایل عدم مشارکتش در انتخابات اسفندماه گذشته می‌گوید: «یکبار هم ما در کنار مردم قرار بگیریم.» او می‌گوید اصلاح‌طلبان تاکنون از حکومت “گدایی” می‌کردند.

محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران
محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایرانعکس: shafaqna

روز پنج‌شنبه ۲۰ اردیبهشت‌ماه در شبکه‌های اجتماعی و برخی رسانه‌ها در ایران یک فایل صوتی یک دقیقه و ۲۷ ثانیه‌ای منتشر شد که در آن صدای منتسب به محمد خاتمی، رئیس‌جمهور پیشین ایران شنیده می‌شود.

محتوای این فایل صوتی حاکی از آن است که خاتمی احتمالا این سخنان را در جلسه‌ای پیش از انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در اسفندماه سال گذشته بیان کرده است.

رئیس دولت اصلاحات که از حضور در انتخابات اسفندماه گذشته خودداری کرد، در این جلسه گفته است: «ما در کنار مردم قرار می‌گیریم؛ تا حالا گدایی و التماس می‌کردیم سه تا کرسی به ما در مجلس بدهید و التماس می‌کردیم رفتارتان را کمی عوض کنید. دیدیم فایده‌ای ندارد.»

او با تکرار دوباره جمله‌اش مبنی بر اینکه “ما کنار مردم قرار می‌گیریم”، ادامه داد: «حرف‌هایمان را می‌زنیم و می‌گوییم راه مملکت این است.»

خاتمی با اشاره به مشارکتش در نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی در سال ۱۳۹۰ که نخستین انتخابات در جمهوری اسلامی پس از سرکوب جنبش سبز بود، با بیان اینکه “من کسی بودم که می‌گفتم ما نباید صندوق رای را رها کنیم؛ من به دماوند رفتم و رای دادم”، پرسید: «اگر کل انتخابات دگردیسی پیدا کرد و دیگر انتخابات نبود باز هم باید به نفع کسانی که ضد انتخابات هستند کار کنیم؟ یا در کنار ۶۰ درصدی از مردم قرار بگیریم که تصمیم گرفته‌اند در انتخابات شرکت نکنند؟»

او در سخنانی که به نظر می‌رسد مخاطبش اصلاح‌طلبان باشند، تصریح کرد: «اولا که در مجلس راه‌تان نمی‌دهند… حالا چهار کرسی هم به چهار شاخ‌شکسته بدهند؛ چه دردی را دوا می‌کند؟»

او در پایان این فایل صوتی می‌گوید: «یکبار هم ما در کنار مردم قرار بگیریم، نه در کنار ضد انقلاب و تحریم. بگوییم تا این مجلس و شورای نگهبان است دیگر در انتخابات شرکت نمی‌کنیم.»

این، صریح‌ترین موضع‌گیری انتقادی محمد خاتمی درباره کیفیت انتخابات در جمهوری اسلامی است به طوری که او صراحتا دلایل عدم حضورش در انتخابات اسفندماه سال گذشته را بی‌فایده بودن انتخابات بیان می‌کند.

خاتمی برای نخستین بار در انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی در اسفند ۱۴۰۲شرکت نکرد. او در دوره‌های پیشین نه تنها نقش پررنگی در فعالیت‌های انتخاباتی گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب داشت بلکه با انتشار فراخوان‌هایی مردم را به مشارکت در انتخابات ترغیب می‌کرد.

دفتر محمد خاتمی تا کنون نسبت به انتشار این فایل صوتی واکنشی نشان نداده است.

در انتخابات اسفندماه گذشته نیز شماری از چهره‌های نزدیک به جریان اصلاح‌طلب با انتشار بیانیه‌ای خواستار “شرکت در انتخابات برای گشودن روزنه” شدند.

طبق آمارهای حکومتی در ایران، میزان مشارکت در انتخابات اسفندماه ۴۱ درصد بود؛ این رقم، پایین‌ترین میزان اعلام‌شده از مشارکت مردم در انتخابات از سال ۱۳۵۷ تا کنون محسوب می‌شود.

این در حالی است که بسیاری از شهروندان و ناظران در ایران، میزان واقعی مشارکت در انتخابات مزبور را بسیار پایین‌تر از رقمی می‌دانند که نهادهای دولتی در ایران اعلام کرده‌اند.

بر اساس تصاویر و ویدئوهای منتشر شده از شهرهای مختلف، بسیاری از شعب رای‌گیری در روز انتخابات در اسفندماه گذشته خالی از رای‌دهندگان بوده است.

قرار است دور دوم انتخابات دوره دوازدهم مجلس شورای اسلامی روز ۲۱ اردیبهشت‌ماه برگزار شود.

بسیاری از تحلیلگران امور ایران بر این عقیده‌اند که سایه خیزش سراسری “زن، زندگی، آزادی” همچنان بر فضای سیاسی و اجتماعی ایران حاکم است و در این شرایط، مشارکت در انتخابات برای مردم، موضوعیتی ندارد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.