«سیاسی‌ترین یوروویژن» با پیروزی خوانندۀ سوئیسی به پایان رسید

دوشنبه, 24ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

ار اف ای

شصت و هشتمین مسابقۀ آواز یورووژین ۲٠۲۴ با پیروزی «نیمو» از کشور سوئیس به پایان رسید. حضور خوانندگان اوکراینی و اسرائیلی، در شرایطی که هر دو کشور در حال جنگ هستند، باعث شد که رسانه‌های اروپایی مسابقۀ امسال را «سیاسی‌ترین یوروویژن» عنوان دهند.

شنبه‌شب – ۲۲ اردیبهشت – مرحلۀ نهایی مسابقۀ آواز یوروویژن در شهر مالمو (سوئد) برگزار شد. این هفتمین بار بود که سوئد این مسابقۀ پربیننده را میزبانی می‌کرد.

یوروویژن که بیش از ۱۶٠ میلیون تماشاگر تلویزیونی دارد، در بسیاری از کشورهای غیراروپایی نیز دارای محبوبیت فراوان است. حتی برگزارکنندگان پذیرفته‌اند که استرالیا فقط به خاطر علاقۀ خاص مردمش، در این مسابقات شرکت کند.

امسال سرانجام با ترکیب رأی داوران حرفه‌ای و آراء مردم، «نیمو»، خوانندۀ سوئیسی برندۀ مسابقه شد. خبرگزاری‌های بزرگ تأکید می‌کنند که وی نخستین هنرمند «کوئیر» (با هویت جنسی غیردوگانه) است که در این مسابقه به پیروزی می‌رسد. وی قبل از پیروزی گفته بود که ترانه‌اش (The Code) «سفری را حکایت می‌کند که از وقتی فهمیدم نه مرد هستم و نه زن، برای من آغاز شد.»

خبرگزاری فرانسه در گزارشی از تل‌آویو می‌نویسد که طرفداران ادن گولان – خوانندۀ اسرائیلی – معتقدند که وی فقط به دلایل سیاسی برندۀ مسابقه نشده است. درست قبل از شروع برنامه، شهر مالمو شاهد تظاهرات حدود پنج‌هزار نفر از طرفداران فلسطینی‌ها بود که علیه حضور اسرائیل در یوروویژن شعار می‌دادند.

حتی یک شبکه تلویزیون بلژیکی (VRT) با اعتصاب کارکنانش روبرو شد که برای مدت کوتاهی برنامه‌ها را قطع کردند تا پیام «نقض حقوق بشر توسط اسرائیل» را از شبکه پخش کنند.

به رغم تلاش‌های برگزارکنندگان و برنامه‌ریزی‌های بسیار دقیق امنیتی، باز هم سالن بزرگ «مالمو آرِنا» با  سر و صدای گروه‌هایی از تماشاگران که با انگیزه‌های سیاسی شلوغ می‌کردند مواجه شد. نه تنها پلیس سوئد، که دانمارک و نروژ نیز برای تأمین امنیت این نمایش بزرگ بسیج شده بودند.

قبل از شروع فینال،  بخت پیروزی اسرائیل، کروآسی و سوئیس در شرط‌بندی‌ها بیشتر از سایر کشورها ارزیابی شده بود. سرانجام کروآسی دوم شد و اسرائیل رتبۀ پنجم را کسب کرد.

خبرگزاری فرانسه به نقل از یک تماشاگر حاضر در سالن می‌نویسد: «هر بار که اسرائیل امتیاز می‌گرفت، سر وصدا و هو و جنجال به پا می‌شد.»

در زاگرب – پایتخت کروآسی – اکثر مردمی که مسابقه را روی پردۀ بزرگ در مرکز شهر تماشا می‌کردند، تا اندازه‌ای احساس بی‌عدالتی می‌کردند زیرا معتقد بودند که خوانندۀ کروآت شایستگی مقام اول را داشت. یکی از تماشاگران به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما به خواننده جوان‌مان (مشهور به بیبی لازانیا) افتخار می‌کنیم… اما در هر صورت این بار نیز مسائل سیاسی در یوروویژن تعیین‌کننده بود.»

اوکراین که مقام سوم را کسب کرد نیز از تأثیر رویدادهای سیاسی بی‌بهره نماند. مطبوعات فرانسوی معتقدند که همبستگی اروپاییان با اوکراین به دلیل تجاوز نظامی روسیه، در میزان بالای رأی بی‌اثر نبوده است. این مطبوعات در عین حال از رتبۀ چهارم سلیمان، شرکت‌کنندۀ فرانسوی ابراز رضایت می‌کنند. فرانسه از سال ۱٩۷۷ به بعد نتوانسته برندۀ یوروویژن شود.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.