محکومیت وزیر سابق گامبیا در سوئیس به اتهام جنایت علیه بشریت

چهارشنبه, 26ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

دادگاهی در سوئیس عثمان سونکو، وزیر کشور سابق گامبیا را به اتهام “جنایت علیه بشریت” محکوم کرد. وزیر کشور سابق گامبیا در چندین مورد بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ مرتکب جنایت شده و به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.

دادگاه فدرال سوئیس 
دادگاه فدرال سوئیس عکس: Elodie le Maou/AFP/Getty Images

دادگاه جنایی فدرال سوئیس روز چهارشنبه ۱۵ مه (۲۶ اردیبهشت) حکم عثمان سونکو، وزیر کشور سابق گامبیا که در چندین مورد به جنایات علیه بشریت مجرم شناخته شده است را صادر کرد. سونکو از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ در چندین سمت در رده‌های بالا مسئولیت داشته است.

“تریال اینترنشنال” در شبکه اکس (توییتر سابق) اعلام کرد سونکو در دوران حکومت یحیی جامع دیکتاتور سابق گامبیا مرتکب جنایت شده و به ۲۰ سال زندان محکوم شده است.

عثمان سونکو ارشدترین مقامی است که تا کنون در خاک اروپا با استفاده از “صلاحیت قضایی جهانی” محاکمه شده است که طبق آن دادگاه صلاحیت دارد جنایتکاران را در هر نقطه‌ای از جهان تحت تعقیب قرار داده و محاکمه کند.

عثمان سونکو در جریان دادگاه تمامی اتهامات خود را رد کرده است. رای صادره دادگاه سوئیس قابل تجدیدنظرخواهی است.

چرا وزیر کشور گامبیا در اروپا محاکمه شد؟

عثمان سونکو ۵۵ سال دارد و توسط دادستان سوئیس به انجام چندین جرم جدی از جمله قتل، شکنجه و تجاوز جنسی بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۶ در رژیم یحیی جامع، دیکتاتور سابق گامبیا متهم شده است.

سونکو ابتدا در ارتش، سپس به عنوان بازرس کل پلیس و در نهایت به عنوان وزیر کشور از سال ۲۰۰۶ تا ۲۰۱۶ مرتکب جنایات شده است.

رید برودی، دادستان جنایات جنگی که در دادگاه حضور داشت، گفت که سونکو از جمله در اتهاماتی چون قتل عمد و شکنجه مجرم شناخته شده اما از اتهام تجاوز جنسی تبرئه شده است.

برودی تاکید کرد: «دست دراز قانون در سراسر جهان به دنبال همدستان یحیی جامع است و امیدوارم به زودی به خود جامع نیز برسد.»

وکلای سونکو استدلال کرده بودند که او نباید به جرم جنایت علیه بشریت محاکمه شود چونکه این جرایم اعمال مجزایی هستند که سونکو هیچ مسئولیتی در قبال آنها نداشته است.

به گفته وکلا جرایم یاد شده بیشتر توسط “آژانس اطلاعات ملی” و “گروه شبه‌نظامی جنگل‌ها” انجام شده است که عثمان سونکو اختیار یا کنترلی بر هیچ یک از آنها نداشته است.

وزیر کشور سابق در سال ۲۰۱۶ از دولت گامبیا برکنار و دستگیر شد. سونکو در ژانویه ۲۰۱۷ پس از درخواست پناهندگی، در سوئیس در زندان به سر می‌برد.

بیشتر بخوانید: شکایت علیه سپاه پاسداران و حسین سلامی در سوئد ثبت شد

یحیی جامع، دیکتاتور سابق گامبیا از سال ۱۹۹۴ تا ۲۰۱۶ به مدت ۲۲ سال حکومت کرد اما هفت سال پیش در انتخابات مقابل آدام بارو شکست خورد.

او در سال ۲۰۱۷ مجبور شد شکست خود را در انتخابات بپذیرد و در سخنانی که از تلویزیون این کشور پخش شد اعلام کرد “لازم نیست قطره خونی ریخته شود.”

دیکتاتور سابق گامبیا به گینه استوایی تبعید شد.

از: دویچه وله


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.