وزیر ارتباطات: قطع دسترسی شهروندان به پلتفرم‌های خارجی منطقی است

چهارشنبه, 26ام اردیبهشت, 1403
اندازه قلم متن

ایران اینترنشنال

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با دفاع از سیاست‌های جمهوری اسلامی در زمینه قطع دسترسی کاربران اینترنت به پلتفرم‌های محبوب خارجی، منطق این شیوه حکمرانی را «قابل قبول» توصیف کرد.

او در مصاحبه‌ای با روزنامه شرق که روز ۲۵ اردبیهشت منتشر شد، گفت: «همین منطق در کشورهایی که ادعای آزادی بیان دارند نیز حاکم است. اگر قوانین کشور را قبول می‌کنید، بسم‌الله اگر قبول ندارید طبیعی است که کشورها هم محدودیت‌های مورد نظر خود را اعمال کنند.»

به عقیده او، اینستاگرام در دامن زدن به «اغتشاشات» سال ۱۴۰۱ توصیف کرد، نقش مهمی ایفا کرده است. مقام‌های جمهوری اسلامی اعتراضات مردم را همواره «اغتشاش» می‌خوانند و درباره جنبش «زن زندگی آزادی» هم همین ادبیات را استفاده کرده‌اند.

زارع‌پور در ادامه با اشاره به اینستاگرام تاکید کرد «وقتی پلتفرمی به قواعد خودش پایبند نیست و امنیت ملی یک کشور را به مخاطره می‌اندازد» تصمیماتی در موردش گرفته می‌شود.


وزیر ارتباطات دولت ابراهیم رئیسی همچنین با دفاع از عملکرد خود در رابطه با قطع نشدن کامل اینترنت در خیزش انقلابی ۱۴۰۱، این رویداد را از جمله «اتفاق‌های خوب» دوره وزارتش برشمرد.

این در حالی است که در همان زمان گزارش‌های متعددی حاکی بود همزمان با برگزاری اعتراضات ضدحکومتی در شهرهای مختلف ایران در ادامه خیزش سراسری ایرانیان علیه جمهوری اسلامی، اینترنت دچار اختلال و سرویس‌های ارسال پیامک قطع شده است.

زارع‌پور در ادامه دلیل نارضایتی شهروندان از اختلالات اینترنت و کیفیت شبکه را مسدود بودن سایت‌های مورد پسند مردم عنوان کرد که باعث خراب شدن تجربه کاربری آن‌ها شده است.

او بار دیگر با رد همه شواهد فنی منتشر شده از سوی مراجع داخلی و خارجی، گزاره ایجاد اختلال عمدی در شبکه ارتباطی کشور را از سوی وزارت ارتباطات مردود دانست.

وزیر ارتباطات پیش از این نیز اظهارات کارشناسان درباره اختلال در سرعت و کیفیت اینترنت را «جنگ روانی» خوانده بود.

او همچنین با اشاره به ضرورت توسعه لایه‌های مختلف زیرساخت کشور یادآور شد در حال حاضر شبکه داخلی آمادگی باز شدن سرویس‌های فیلتر شده را ندارد.

جدول شاخص آزادی‌های دسترسی به اینترنت در سال ۲۰۲۳ نشان می‌دهد ایران در میان هفتاد کشور مورد بررسی در جایگاه شصت و هشتم قرار دارد.

دی ماه ۱۴۰۲، کمیسیون اینترنت و زیرساخت انجمن تجارت الکترونیک تهران در دومین گزارش مستدل خود عنوان کرد وزارت ارتباطات دولت رئیسی در اقدامی بیسابقه تجهیزات سانسور اینترنت را در لایه دسترسی داخلی شبکه نیز نصب کرده است.

عبور ترافیک داخل کشور از تجهیزات فیلترینگ باعث می‌شود اعمال‌کنندگان محدودیت‌های اینترنتی بتوانند دسترسی به سایت‌های داخلی را نیز همانند دسترسی به نمونه‌های بین‌المللی سانسور کنند.


در ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی برای تشدید محدودیت‌های اینترنت در کشور، طرح موسوم به صیانت از حقوق کاربران فضای مجازی، بار دیگر در دستور کار صحن علنی مجلس قرار گرفته است.

خبرگزاری ایلنا روز ۲۲ اردیبهشت، در گزارشی نوشت براساس دستور کار اعلامی برای صحن علنی مجلس در هفته جاری، این طرح بار دیگر در دستور کار صحن مجلس قرار گرفت.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

برچسب‌ها:

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.