هشدار «کمپین حقوق بشر برای ایران»: جامعه جهانی نگذارد مرگ رئیسی باعث افزایش سرکوب‌ها شود

سه شنبه, 1ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

نیروهای امنیتی عراقی خارج از سفارت جمهوری اسلامی ایران در بغداد - ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

صدای آمریکا

سازمان حقوق بشری «کمپین حقوق بشر برای ایران» در بیانیه‌ای نسبت به احتمال افزایش سرکوب‌ها در ایران در پی کشته شدن ابراهیم رئیسی هشدار داد.

بیانیه روز دوشنبه کمپین حقوق بشر برای ایران می‌گوید «در بحبوحه سرکوب پیوسته و گسترده مخالفان و منتقدان حاکمیت، مرگ ابراهیم رئیسی نباید به بهانه‌ای برای مقام‌های جمهوری اسلامی بدل شود تا اعمال فشارهای امنیتی و قضایی را خشن‌تر از قبل بر جامعه مدنی تحمیل کنند.»

هادی قائمی، مدیر این سازمان، از جامعه جهانی خواسته است که به این موضوع توجه کنند که «اجازه ندهند جمهوری اسلامی از ماجرای مرگ ابراهیم رئیسی برای سرکوب و خشونت بیشتر مردم ایران استفاده کند.»

این بیانیه با اشاره به سرکوب‌های مختلف معترضان در ایران در سال‌های مختلف می‌گوید ایران از ابتدای روی کار آمدن رئیسی به عنوان رئیس جمهوری شاهد «سطح بی‌سابقه‌ای از خشونت حکومتی و آزار و اذیت فعالان صلح‌جو» بوده است.

این سازمان در بخش دیگری از بیانیه‌ خود می‌گوید ابراهیم رئیسی «تنها چند ماه قبل از قتل حکومتی مهسا (ژینا) امینی دستور اجرای سختگیرانه سیاست حجاب اجباری در سراسر کشور را صادر کرد و پیوسته مجلس شورای اسلامی را برای قانونی کردن لایحه حجاب و عفاف تشویق کرد. لایحه‌ای که به موجب آن زنان به دلیل امتناع از داشتن حجاب در ملاعام و همچنین سایر شهروندان مخالف حجاب اجباری از جمله صاحبان مشاغل با مجازات‌های شدید روبرو می‌شوند.»

هادی قائمی گفت: «ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری نظامی بود که از مردم خود وحشت دارد» و «او فقط یک چکمه آهنین بر گلوی مردم ایران بود» و دیگران «به راحتی» می توانند جای او را بگیرند.

هلی‌کوپتر حامل ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری اسلامی ایران و امیرحسین عبداللهیان، وزیر امورخارجه روز ۳۰ شهریور در استان آذربایجان شرقی ناپدید شد و خبر مرگ آنها و دیگر سرنشینان آن هلی‌کوپتر صبح روز دوشنبه ۳۱ شهریور به وقت ایران منتشر شد.

در ساعات اولیه ناپدید شدن هلی‌کوپتر رئیسی، اخبار مختلفی از هشدارهای کلی مقامات امنیتی و انتظامی جمهوری اسلامی به کاربران شبکه‌های اجتماعی در مورد مطالبی که در این باره منتشر می‌کنند در رسانه‌های حکومتی گزارش ‌شد.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.