گزارشی از مشکلات زندانیان محبوس در سالن پانزده ندامتگاه مرکزی کرج

چهارشنبه, 2ام خرداد, 1403
اندازه قلم متن

خبرگزاری هرانا – ساکنان سالن پانزده ندامتگاه مرکزی کرج که محل نگهداری زندانیان سیاسی و عقیدتی همچون ماشالله کرمی، مهدی بیرامی، سیامک نصیری، کامیار حبیبی، سامان استوار، طاهر اصغرپور، رضا راسخی و ابوالفضل پورحسینی است، با مشکلاتی از جمله، ایجاد محدودیت در برقراری تماس تلفنی با خانواده‌های خود، حجم  کم و کیفیت پایین غذا و عدم دسترسی به لوازم بهداشتی مکفی مواجه هستند.

به گزارش خبرگزاری هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران، زندانیان محبوس در سالن پانزده ندامتگاه مرکزی کرج با مشکلات بسیاری در زمینه های مختلف روبرو هستند.

در حال حاضر تعداد ساکنان این بند دست کم ۲۵ نفر است. به گفته خانواده یکی از این زندانیان “عدم رعایت اصل تفکیک جرایم، بر نگرانی های خانواده زندانیان عقیدتی و سیاسی افزوده است”.

امروز چهارشنبه دوم خردادماه، خانواده یکی از این زندانیان در تماس با هرانا از مشکلات در سیستم تلفن این سالن خبر داد و گفت: زندانیان برای برقراری تماس در دقیقه اول پانصد تومان پرداخت میکنند و هر چه زمان تماس بالا میرود قیمت به ازای هر دقیقه کمتر میشود. زندانیان پیشتر میتوانستند بیشتر از پانزده دقیقه تماس داشته باشند اما مدتی است که تماس ها در پانزده دقیقه اول قطع میشود و زندانیان مجبورند مجدد با نزدیکان خود تماس بگیرند. این امر موجب تحمیل هزینه بیشتر برای زندانیان شده است.ه

یکی دیگر از اعضای خانواده ساکنان این بند ضمن تایید این موضوع به هرانا گفت: همچنین کیفیت تماس های بسیار پایین است و در بسیاری از مواقع صدای زندانیان اصلا واضح شنیده نمی‌شود.

زندانیان این سالن از دسترسی به باشگاه نیز محروم هستند. بر اساس اطلاعاتی که هرانا به دست آورده، ساکنان دیگر سالن های این زندان به باشگاه دسترسی دارند اما زندانیان سالن پانزده از این امر محرومند. مسئولان علت این محرومیت را مشکلات تربیت بدنی عنوان کردند؛ بهانه ای که تاکنون رفع نشده است.

از دیگر مشکلات زندانیان محبوس در این سالن می توان به پایین بودن حجم و کیفیت غذا اشاره کرد. بر اساس اطلاعاتی که هرانا به دست آورده است، جیره غذایی زندانیان در اکثر روزها کاهش پیدا میکند؛ به نحوی که زندانیان مجبور میشوند با هزینه شخصی از فروشگاه زندان غذای مکفی خود را خریداری کنند.

توزیع لوازم بهداشتی در بین زندانیان نیز با اختلال و نامنظم صورت میگیرد. خانواده یکی از زندانیان در این خصوص به هرانا گفت: لوازم بهداشتی و شوینده های مورد نیاز مانند شامپو و صابون به طور منظم توزیع نمیشود و اکثرا زندانیان مجبورند که این لوازم مورد نیاز را از فروشگاه زندان خریداری کنند.

ساعاتی پیش خانواده یکی از زندانیان در تماسی که با هرانا داشت، از ملاقات معاون زندان با زندانیان سالن پانزده خبر داد و گفت: این مسئول به زندانیان قول داده که مشکلات آنها را پیگیری و رفع کند.

تحمل حبس به خودی خود مشکلات بسیاری را برای زندانی و خانواده او ایجاد می‌کند و آثار آن همواره بر زندگی پس از زندان نیز تاثیر مستقیم دارد. بی توجهی مسئولان به شرایط زندانی و نقض حقوق آن شرایط تحمل حبس را بیش از پیش دشوار می‌کند.

ماشالله کرمی، مهدی بیرامی، سیامک نصیری، کامیار حبیبی، سامان استوار، طاهر اصغرپور، رضا راسخی و ابوالفضل پورحسینی از جمله زندانیان سیاسی و عقیدتی هستند که در سالن پانزده ندامتگاه مرکزی کرج بسر میبرند.


به کانال تلگرام سایت ملیون ایران بپیوندید

هنوز نظری اضافه نشده است. شما اولین نظر را بدهید.